Sök

Jollyroom har fått upp farten igen – satsar tungt på automatisering

Jollyroome-handel

Jollyrooms vd Ole Sauar. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

E-handlarens försäljning ökar – nu siktar de mot 3 miljarder.

Jollyroom, som säljer barn- och babyprylar på nätet, har utvecklats till en riktigt tungviktare inom e-handeln. Under 2019 omsatte koncernen 1,4 miljarder kronor och i slutet av förra sommaren tog Jollyroom in 180 miljoner kronor för att stärka sin position på marknaden. 

Nu meddelar bolaget att omsättningen landar på 1,7 miljarder kronor för 2020, något som uppges motsvara en ökad försäljning på 300 miljoner kronor jämfört med året innan. Det är ett steg framåt för bolaget vars omsättning stod still under 2019. 

Jollyroom Groups senast offentliga resultatsiffror är från 2019, med ett minusresultat som uppgick till 35 miljoner kronor. Bolaget vill inte uppge resultat för förra året och hänvisar istället till att ebitda, resultatet före avskrivningar, landar på strax över 50 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning från siffrorna 2019 då ebitda låg på -4,8 miljoner kronor.

Satsar på lager och automatisering 

Jollyroom har öppnat två fysiska butiker under året och även satsat på nya kontorsytor och lager i Göteborg. 

Ola Sauar, koncernchef och grundare av Jollyroom, säger att näthandel handlar om att effektivisera varans resa från producent till konsument. 

”Vi jobbar för att varorna ska skickas direkt från fabriken där de produceras till vårt centrallager i Göteborg. Därifrån skickar vi vidare varan till kunder i Norden. De senaste åren har vi investerat mer än 100 miljoner kronor i automatisering”, säger Ole Sauar. 

Satsningar som han menar ger bolaget bättre kontroll, kapacitet och lägre omkostnader.

”Besparingarna vi uppnår kommer kunden kunna nyttja i form av lägre priser. Den med lägst omkostnader vinner i slutändan”. 

I dag arbetar runt 500 personer inom bolaget, som fast- eller behovsanställda. Satsningar har påbörjats i Tyskland och Österrike och under nästa år väntar fler etableringar. 

Målsättningen är att omsätta 3 miljarder kronor lagom till 2023. 

”Vi har haft fantastiska dagar så här långt under 2021 med tillväxt över 50 procent mot fjolåret. Den stora övergången till handel över nätet är igång och vi står bra positionerade för den övergången”, säger Ola Sauar.

Läs mer