Sök

Klarnas svindyra reklamfilm – ska visas under Super Bowl

Klarnafintech

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Klarna-grundaren om kostsamma reklamspoten, Klarnas rekordvärdering, och varför Gamestop-haussen får honom att (nästan) tappa sugen för en börsnotering.

Klarna lanserades i USA redan 2015 och till en början gick det trögt. Men efter att ha tagit hjälp av både Snoop Dogg och Lady Gaga och det senaste åren har satsningen tagit fart.

Färska siffror visar att 1 miljon amerikaner har anslutit sig till Klarna varje månad sedan oktober och under förra året handlade 14 miljoner amerikaner någon gång med Klarna, det är en fördubbling mot året innan. Omkring 6.000 handlare använder i dagsläget Klarna på den amerikanska marknaden.

Nu satsar den svenska fintechjätten på ytterligare en stor reklamhändelse och har köpt reklamtid under den amerikanska fotbollsfinalen Super Bowl. Reklamspottarna under sändningen är de dyraste i världen och beräknas kosta i runda slängar hundra miljoner kronor. 

Priset är dock inget som avskräcker Sebastian Siemiatkowski.

"Det är en sån sak som jag har tänkt på", säger han en intervju med Svenska Dagbladet.  

"Att en dag, om vi verkligen lyckas, så är vi med på Super Bowl." 

Och på söndag är det alltså dags, när reklamfilmen med komikern Maya Rudolph kommer rulla framför 100 miljoner tv-tittare. 

Kan värderas högre än Spotify om de går till börsen

Samtidigt ryktas det allt högre (vi hittade bland annat det här för ett tag sen) om att Klarna är på väg att börsnoteras. Den så kallade gråhandeln i Klarna-aktier, där till exempel anställda kan sälja aktier till andra privatpersoner, har skjutit i höjden i takt med att ryktena blivit allt starkare.  

Andra liknande fintechbolaget som amerikanska Affirm och Afterpay har rusat på börsen och givet deras utveckling skulle Klarna kunna vara värt 400 miljarder kronor vid en börsnotering. 

Sebastian Siemiatkowski svarar dock nej på frågan om han skulle sälja hela Klarna till det priset men att han skulle fundera på vad han skulle göra om de skulle göra en nyemission till den värderingen.

Som en jämförelse värderades en annan svensk techgigant, Spotify, till 250 miljarder när bolaget börsnoterades 2018.

Det är ännu oklart om och isåfall när Klarna går till börsen. Till Svenska Dagbladet säger Klarna-grundaren att de senaste veckornas turbulens där en rörelse på Reddit har skapat kraftiga rusningar i bland annat Gamestop har inte gjort honom mer sugen på en notering. 

"Det är klart att vi löpande utvärderar om vi ska göra det och när det är rätt tajming. Men jag kan inte påstå att en sån sak som Gamestop gör mig mer sugen att gå in på börsen."

Läs mer