Sök

Annonssamarbete med Cervera

Före: Ekande deppigt. Efter: Glädjerus! Breakit testade ny tjänst – spana in resultatet (som fick oss att börja gråta)

Cerverakontor

Jennifer Bonér

Vi på Breakit älskar vårt kontor, men vi har haft två stora problem: köket och fikahörnan är komplett omysiga! Inte alls de rum för möten som vi längtar till, efter pandemin. Vi har försökt lösa det på olika sätt, men – får vi erkänna – inte lyckats. Så fick vi chansen att testa en ny tjänst, och resultatet? Ja… spana in själv!

Vad är egentligen nyttan med en fikahörna som inte är mysig att fika i? Eller ett kök som är trångt, mörkt och deppigt? Som Breakits vd Camilla Bergman beskriver det:

”Jag snålade in på de här rummen när vi flyttade in på kontoret och det har jag bittert fått ångra! För i köket vill man ju kunna sitta och ta en härlig lunch ett stort gäng eller bjuda in en kund och ta en kopp kaffe utan att det ekar och står grejer överallt.”

Extra viktigt känns det att kunna komma tillbaka till ett nytt fräscht kontor med härliga ytan för möten nu efter pandemin.

Men, hur skulle vi hitta tiden att fixa rummen? Och hur skulle vi egentligen få dem att spegla vilka vi på Breakit är? Vi hade redan försökt piffa och måla om – utan att lyckas nå hela vägen fram.

Som tur är kom Cervera Företag till vår undsättning! De har nämligen en ny tjänst där de gör hela lösningen från skiss, via hantverkare till färdigt resultat. 

”Året vi har lagt bakom oss har krävt en hel del anpassningar av oss alla och många av våra företagskunder behöver nu göra om sina kontorsmiljöer för att kunna ta tillbaka sin personal på ett bra och säkert sätt. Vi hjälper dem med den förflyttningen”, berättar Henrik Örnstedt, verksamhetschef på Cervera Företag.

Sara Flodman och Henrik Örnstedt

Vi bestämde oss för att testa!

Steg ett: Planering

Sagt och gjort. Snart fick vi besök av Sara Flodman, inredare på Cervera som spanade in lokalerna, träffsäkert beskrev köket som ”kallt, nästan elakt”, lyssnade in våra behov och sedan trollade fram moodboards, produktboards, skisser och planritningar. 

Hennes förslag blev:

  • För att skapa atmosfär och öka trivseln i fikahörnan: en tavelvägg och några stilleben med snygga ”udda” prylar i härliga färger.
     

  • För att dämpa ljudet: Stolar med mjuka ben som inte låter och skrapar. Matchande mjuka och färgstarka mattor i båda rummen för att minska ekandet och skapa en kreativ känsla.
     

  • För en varmare belysning Matchande taklampor som sprider ljuset mer, samt mysbelysning.
     

  • För att skapa en härlig miljö i köket: Växtlighet, ett runt bord och läckra inredningsdetaljer. Öppna hyllor med plats för snyggt porslin och glas som dessutom skapar en känsla av samhörighet när det används – istället för att alla äter ur sin matlåda eller någon sliten kopp. Snygga knivar, handdukar, karaffer, tvålar och liknande ökar den genomtänkta tanken.
     

  • En bra kaffebar: med en förstaklassig kaffemaskin, snygga koppar i en sammanhållen färgskala och andra detaljer som gör kaffebaren komplett.

    "En plats som lockar medarbetare gör att möten sker över avdelningsgränser, vilket har en positiv effekt för både personal och företag - idéer föds och medarbetare trivs", säger Sara.



Omdömet om planen från vårt håll? Rungande bifall!

”Fantastiskt, snyggt, härligt och lekfullt – precis det Breakit vill vara, och bättre än vi har kunnat uttrycka det själva”, sa Camilla.

Steg två: Genomförandet

Tillsammans med Cervera bestämde vi vilka delar som skulle genomföras – ja tack, allt! – och Cervera satte genast igång att ta in hantverkare och projektleda förvandlingen. 

Det målades, borrades, skruvades och rummen fylldes med snygga detaljer, textilier och vackra bruksvaror. Men – allt byttes inte ut, såväl snygga böcker och prylar som bord behölls.

”Det är viktigt försöka ta tillvara på och återanvända allt fint som redan finns, inte slänga i onödan”, poängterar Sara och tillägger:

”För mig var det viktigt att utgå från det Breakit står för, det nyfikna, framåtandan. Ni är ett kreativt härligt företag och det var viktigt för mig att fånga det och skapa en atmosfär där ni trivs och mår bra.”

Och slutligen…

Så vad hände då när vi första gången fick se resultatet? Det blev – på riktigt – skrik, tårar och glädjerus! Vi lovar, ni kan spana in filmen och ännu fler detaljer av det "nya" kontoret här:


Vår slutsats:

Vi är verkligen nöjda. Atmosfären är härligt kreativ, det känns större, det ekar inte och det känns som att Sara har ringat in exakt det som är Breakit.

”Jag tycker det är så skönt, för som företagsledare är det lätt att tänka: ja, men jag beställer in lite möbler och målar om snabbt. Men utmaningen är ju alla smågrejer som kommer sen! Den sista finishen. Nu har vi fått det ”top notch”, det finns ingenting vi skulle kunna addera. Det här överträffar våra vildaste förväntningar!” säger Camilla.

Är ni också sugna på att göra om delar av, eller varför inte hela ert kontor? Kontakta Cervera här! 

Läs mer