Sök

Facket och Foodora överens – nu är kollektivavtal för cykelbuden nära

FoodoraKollektivavtal

Hans Skruvfors, koncernchef på Foodora. Foto: Press/TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Historiskt avtal nära att slutas.

Foodoras rosa matbud har kommit att bli ett självklart inslag i flera av våra svenska städer. Numera susar de inte bara förbi på cyklar och mopeder utan samarbetar även med elsparkcykelsbolag som Voi. Bakom Foodora står tyska Delivery Hero, som grundades av svensken Niklas Östberg.

Medan pandemin har pressat många verksamheter har det istället varit bra dagar för budtjänster och Foodora breddade under förra året sin verksamhet genom att öppna flera så kallade dark stores där kunder kan beställa ifrån och få leverans inom en timme.

En kritik som har förföljt Foodora en längre tid är villkoren för cykelbuden. Breakit var tidigt ute och rapporterade om det när vår reporter wallraffade som cykelbud under två veckor.

Överens om detaljer i kollektivavtal

Sedan i januari har matleveransbolaget och fackförbundet Transport legat i förhandlingar om att sluta ett kollektivavtal. 

Och nu verkar de vara på väg att gå i mål

"Vi har kommit överens om innehållet i ett avtal med Foodora, men det är upp till vår styrelse och deras ledning att godkänna det", säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport till Svenska Dagbladet.

"Inget är påskrivet än."

Detaljerna i avtalet är inte offentliga ännu men ska innehålla regleringar av både arbetstider och lön. Foodoras vd Hans Skruvfors säger till Sveriges Radio att han hoppas att avtalet kan stärka budens rättigheter.

"Det här är något som är banbrytande i den här branschen och visar att man kan vara en del av den svenska modellen", säger han till Sveriges Radio.

Innan avtalet kan träda i kraft måste det godkännas av fackförbundets styrelse och Foodoras ledning. Godkänns avtalet på båda håll kan det börja gälla redan den 1 mars.

Tidigare i år granskade vi på Breakit olyckorna som cykelbuden råkar ut för.

Läs mer