Sök

Efter dubblad omsättning: United Screens lovar fortsatt tillväxtbomb

United Screens

Malte Andreasson och Nicole Haman. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Youtubenätverket gick oväntat med vinst och mer än dubblade omsättningen under 2015.

Allt fler nätverk poppar upp som vill vara bryggan mellan den nya tidens sociala medie-stjärnor och annonsörerna. Det senaste som vi skrev om var Talent Box  som grundats av bland andra Sebastian Ingrosso och Ash Pournouri. Konkurrensen verkar inte bekymra United Screens som var först in på marknaden tillsammans med Splay.

Och 2015 blev ett bra år för Youtube-nätverket som har Bonnier som storägare. Omsättningen steg med hela 157 procent till 54 miljoner kronor och fjolårets förlust på 10 miljoner vändes till en vinst på 19.000 kronor.

“Jag är jättenöjd för det är klart bättre än planen. Vi hade tänkt gå några miljoner back och ungefär strax över 40 miljoner i omsättning. Det har varit ett stort tryck de fyra sista månaderna, det är där vi har gått över planen,” säger Malte Andreasson, medgrundare och vice vd på United Screens.

Under 2016 hoppas Malte Andreasson att omsättningen ska öka med minst 60 procent till 70-80 miljoner kronor. Han är dock försiktig med att lova några siffror men säger:

“Vi ska fortsätta hålla den här farten och har högt uppskruvade tillväxtmål. Minst 60 procent ska vi klara.

Alltfler företag börjar förstå att det är den digitala vägen som leder till publiken. Annonsörer som har betraktat fenomenet verkar nu även agera.

“Det är tydligt att branded content och online video blivit en viktig del i företags kommunikationsstrategier under 2015. Det är precis det vi erbjuder till marknaden och anledningen till vår stora ökning i omsättning, säger Nicole Haman, försäljningschef på United Screens.

Läs mer