Sök

Annonssamarbete med Cervera

Nu är bästa tiden att tag i ert kontor – och locka dit såväl medarbetare, som nya talanger och kunder

Cerverakontor

Jennifer Bonér

Tomt på kontoret? Passa på att uppgradera det! Skapa en miljö som som gör att medarbetarna längtar tillbaka, som lockar nya stjärnor och får kunderna att vilja träffa och samarbeta med just er. Nu finns en smart tjänst som hjälper er.

Corona har ritat om jobbkartan rejält för många. Nu gäller det att se över er arbetsplats för att skapa bästa de allra förutsättningarna för att samla alla på kontoret och bygga en gemenskap igen.

”Nu finns chansen att göra något riktigt bra av sin arbetsmiljö. Hur väl man lyckas avgör om man kan locka tillbaka sina anställda till kontoret efter Corona – i motsats till att behöva tvinga dem. Dessutom är vi övertygade om att en motiverad personal som trivs och är glada presterar bättre, vilket syns i resultat och lönsamhet”, säger Henrik Örnstedt, verksamhetschef för Cervera Företag.

LÄS MER: Cervera Företags nya kontorstjänst finns att läsa om här! 

Locka nya talanger

Att satsa på kontorsmiljön har flera fördelar, inte minst signalerar det att arbetsgivaren värdesätter sin personal. Något som även bygger ert varumärke i ett employer branding perspektiv – vilket är extra viktigt i dessa dagar.

Kan man få ihop det till en helhet kan det bli enormt starkt och sätta rätt atmosfär

”Många byter jobb och omvärderar sin situation just nu, så för att fånga upp talanger som rör sig är det viktigt att visa att ni satsar på personalen”, säger Henrik

Det måste inte heller krävas omfattande ombyggnationer, framhåller Sara Flodman, inredare och visual merchandiser på Cervera. Det kan gå att få till stor förändring genom att utgå från det som finns, men se över detaljerna som skapar en inspirerande miljö.

”Det finns mycket man kan göra med färger, dofter och ljus. Det behöver inte vara dyra grejer men om man kan få ihop det till en helhet kan det bli enormt starkt och sätta rätt atmosfär”, säger hon.

Det skapar till exempel samhörighet om alla äter och dricker ur samma glas, tallrikar och bestick, i stället för att alla sitter med en egen kopp och äter ur sin matlåda.

Vi kan hjälpa våra företagskunder att locka tillbaka sina medarbetare och skapa gemenskap

”Målet är att skapa en känsla av att det är så härligt och trivsamt på arbetsplatsen att man snarare tar med sig kaffekoppen hem från kontoret – än tvärtom. Där det känns ända in i smådetaljerna att man är ett sammansvetsat team”, säger Sara.

Öka chansen till nya affärer

Efter Corona kommer det krävas mer av fysiska möten spår Henrik – för annars kan vi lika gärna köra dem digitalt.

Men, lyckas ni förmedla en varm och skön känsla till människor som kommer och besöker er kan det stärka deras vilja att jobba med er. Märker de att ni tar hand om er miljö och personal får de nämligen anledning att tro att ni tar hand om dem som kund också, påpekar han.

”Det finns forskning på att fysiska säljmöten ger helt andra resultat än digitala. Så här gäller det att du kan skapa en upplevelse för mötet som lirar med företagets värderingar. Kanske en fint uppdukad kaffebricka som en skön välkomnande grej, snarare än automatkaffe ur muggar direkt ur diskmaskinen”, säger Henrik.

Samtidigt kan det känna oöverstigligt att på toppen av alla andra arbetsuppgifter definiera vad i en arbetsmiljö som inte känns bra. Och svårt för en enskild person att genomdriva en omgörning av kontoret som känns rätt för alla.

Cervera lanserar företagstjänst

Därför har Cervera lanserat en företagstjänst där de hjälper till att skapa inspirerande arbetsmiljöer. 

Cervera tar fram förslag, moodboards och projektplan samt tillsätter och agerar sambandscentral för rätt kompetens, som designers och hantverkare, eller partners inom ljud, digitala miljöer eller kaffe. Utöver Cerveras 16 000 produkter finns tillgång till deras samarbetspartners varumärken – allt från glas och porslin till möbler och lampor.

”Vi kan hjälpa till att skapa fantastiska och kreativa miljöer där människor trivs och mår bra, och hjälpa våra företagskunder att locka tillbaka sina medarbetare och skapa gemenskap. Vilket det inte är självklart att man som företag kan klara av att göra själv”, säger Henrik.

”Vi vill förstärka det man har, och med enkla medel skapa något väldigt mycket mer”, säger Sara.

Det kan handla om att uppgradera kontoret till att vara zonbaserat – eller att uppgradera köksmiljön för att skapa en säker och trevlig plats nu när man inte kan eller vill gå ut och äta på restaurang på samma sätt som tidigare.

Breakit får hjälp

Och, det senare kommer faktiskt Cervera hjälpa Breakit med under de kommande veckorna – vi har nämligen gett dem fria händer att göra om vårt kök och fikahörna. Håll utkik på sajten och i sociala medier för att se resultatet! 

LÄS MER: Vill du veta mer om Cervera Företags nya kontorstjänst, klicka här.

Läs mer