Sportway kan filma alla idrottsmatcher med AI – tar in miljoner för att gasa

Sportway
Sportway kan filma alla idrottsmatcher med AI – tar in miljoner för att gasa

Daniel Franck, vd Sportway. Foto: Press/TT

Tobias Blixt

Reporter

Suget efter livesport ökar – de har en lösning.

Coronapandemin har ökat efterfrågan på teknik för livesända matcher.

Produktionsbolaget Sportway använder AI för att automatisera livesändning av idrott och finns enligt egna uppgifter i fler än 200 sportanläggningar fördelade över tre länder. Nu tar bolaget in 14 miljoner i nytt kapital för att kunna expandera snabbare.

Värderingen uppges ligga på 72 miljoner kronor innan pengarna har kommit in på kontot.

”Sport- och mediabranschen genomgår just nu en väldigt snabb förändring, vilket ytterligare har understrukits i den pågående situationen med utökad social distansering, vilket omöjliggjort publik inne på arenor. Med hjälp av den senaste produktutvecklingen kan Sportway hjälpa idrottsförbund, ligor, klubbar och arrangörer att tillfredsställa publikens engagemang och göra direktsänd sport tillgänglig från alla typer av nivåer”, säger Jonas Persson, styrelseordförande i Sportway i ett pressmeddelande.

Före detta EQT-partner satsar 

Bakom investeringen i bolaget står tidigare EQT-partnern Stefan Glevéns investmentbolag Gelis, liksom privatpersoner som Tony Johansson (Unibet och Kambi) och den brittiske entreprenören Aidan Cooney som grundat och sålt sportdata-bolaget Opta.

Sportway samarbetar i Sverige med Svenska ishockeyförbundet och bolagets teknik används bland annat för att livesända just ishockey. Bolaget säger sig ha sett en ökad efterfrågan av tekniken i samband med att coronapandemin har tvingat bort publiken från arenorna.

”Vi är glada över att redan ha kommit långt med att skapa partnerskap med ligor och förbund för att hjälpa dem att utnyttja den fulla potentialen i sitt innehåll kontra följare, fans och sponsorer. Vår helautomatiska produktionsprocess gör det väldigt enkelt för våra klienter att producera innehåll. Tack vare den genomförda nyemissionen kommer vi att kunna öka utbyggnadskapaciteten och samtidigt rekrytera in rätt personer för att säkerställa tillväxten”, säger Sportways vd, Daniel Franck.

Preliminära omsättningssiffror för 2020 ligger på 10 miljoner kronor med ett minusresultat på 1,5 miljoner. Under 2019 omsatte bolaget 374.000 kronor med ett litet minusresultat.

Läs mer

Kändisarnas nya extraknäck – så mycket drar hajpade Memmo in

Medieplattformen Sportway lanserar ny sportsajt

Oväntat besked från Min Doktor: Drar in mer pengar på fysisk vård än digital

Läs fler artiklar
LÄS MER