Vakanta vill digitalisera konsultmarknaden – nu växer de snabbt

Vakanta
Vakanta vill digitalisera konsultmarknaden – nu växer de snabbt

Johan Hanson. Foto: Ellen Simone

Towe Boström

Reporter

“Produkten sitter, processerna sitter. Det här ska vi bara hälla mer bensin på elden på”, säger Vakantas grundare Johan Hanson.

I takt med att arbetsmarknaden förändras har allt fler konsulter, och bolag som erbjuder konsulttjänster, etablerat sig på den svenska marknaden. Men branschen är fortfarande rätt analog och ineffektiv, menar techbolaget Vakanta, som vill digitalisera och göra konsultmarknaden mer transparent. 

Vakanta har riktat in sig på att skapa en plattform som gör det lättare att hitta, jämföra och hantera konsulter. De sköter även det administrativa arbetet genom att automatisera processer som bland annat hanterar fakturor som betalningar. 

“För bolag som köper konsulter för mer än 30 miljoner per år leder digitaliserade processer för konsultköpen till en kostnadsbesparing om 5-10 procent på sista raden”, säger Vakantas grundare Johan Hanson. 

Vakanta har tagit in kapital från ett antal ängelinvesterare och på ägarlistan finns bland annat Henrik von Schoultz och Per Victor, som bland annat även satsar på Firstvet. I dag används tjänsten av företag som Bonnier News och Marginalen Bank. 

Redo att skala upp 

Johan Hanson, som startade bolaget 2013, berättar att de under de senaste åren lagt grunden i bolaget och är nu redo att gasa rejält. Och under förra året fick Vakanta snurr på affärerna och ökade omsättningen från 1,5 miljoner kronor till 20 miljoner kronor. Det rör sig om bruttointäkter och det vill säga det totala belopp som hanteras genom plattformen i form av fakturerade belopp. 

Affärsmodellen består grundläggande av plattformsintäkter där man som köpande företag betalar en månadsavgift. Kunder kan i sin tur använda plattformen för att bygga upp egna interna nätverk där de hanterar sina konsulter på en plats. Vakanta fungerar också som en mellanhand som samlar leverantörer under ett avtal och då tar viss procent på det fakturerade beloppet.

“Konsultens timmar varierar från månad till månad, och våra kunder som är större organisationer har ofta många konsulter. Alla har lite olika processer och här blir vi en standardrutin för det köpande bolaget” säger Johan Hanson. 

Nu ligger Vakantas fokus på fortsatt tillväxt och målsättningen är att expandera internationellt med sikte på den europeiska marknaden. Under nästa år räknar Vakanta med att öka omsättningen från 20 miljoner kronor till 140 miljoner kronor med ett svagt minusresultat. 

“Produkten sitter, processerna sitter. Det här ska vi bara hälla mer bensin på elden”.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER