Bootcamp i London blev kickstart för internationell expansion

Startup Sweden Foodtech
Bootcamp i London blev kickstart för internationell expansion

Erik Wallin, medgrundare och CMO, Northfork.

Att digitala affärsmodeller med lätthet kan skalas upp globalt är en kraftig förenkling. Det insåg Erik Wallin och hans kollegor när de försökte lansera sin foodtech-tjänst Northfork på den brittiska marknaden. Genom Startup Swedens bootcamp i London kunde de äntligen hitta rätt ingångar.

SaaS-bolaget Northforks affärsmodell grundar sig i problemet att konsumenterna ofta möts av en ganska trubbig upplevelse när de ska handla mat online. Erik Wallin är medgrundare och CMO. 

”Vi såg att det var en ganska dålig användarupplevelse. Man hamnar ofta i ett enormt flöde av produkter och måste söka sig fram till det man behöver. Men när du handlar mat är du i regel ute efter att laga en särskild rätt – eller göra en veckoplanering. Det ville vi ta fasta på.”

Läs mer om Startup Swedens bootcamps för startups i tidig fas och scaleups!

Sagt och gjort. Redan 2014 påbörjades teknikutvecklingen och lanseringen av konsumenttjänsten Gastrofy. Mot slutet av 2016 kunde Northfork erbjuda sin B2B-tjänst för e-mathandlare som gör det möjligt att bygga köpupplevelsen utifrån recept.

”Det låter enkelt, men det finns en hel del komplexitet i det,” berättar Erik Wallin.

”Butikens sortiment ändras för varje minut och recepten uppdateras med tiden. Med vår lösning kan du få tips på rätter som faktiskt samstämmer med produkterna i butiken. Om vegofärsen räcker till två middagar kan du få tips om ett kompletterande recept. Dessutom kan varumärken köpa vissa sökord inne i vår tjänst för att ’äga’ en viss råvara.”

Bootcamp i London blev katalysator

För två år sedan kom Erik Wallin i kontakt med Startup Sweden och ansökte om medverkan på deras bootcamp i London som anordnades i samarbete med svenska handelskammaren i Storbritannien. Bolaget befann sig vid tillfället i skarven mellan startup och scaleup och behövde praktisk vägledning för att närma sig de utländska storkunderna och göra avtryck.

”Det var ett uppvaknande när vi insåg att brittiska aktörer knappt ville ta ett möte med oss. Som ett litet bolag från Norden är det inte enkelt att komma in på den utländska marknaden. Man börjar verkligen från noll på nytt.”

I Sverige har Northfork i dag två stora dagligvarukedjor som kunder, vilket täcker 70 procent av marknaden. Men drömmen var tidigt att ro i land stora kunder i USA eller Storbritannien – extremt konkurrensutsatta marknader. 

Lokal representant på plats

Ett konkret resultat av bootcampet är att Northfork i dag har en lokal representant på plats i London som behärskar terminologin och förstår företagskulturen.

”Man ska inte underskatta styrkan i att ha ett lokalt telefonnummer och någon som kan ta möten på plats. Det handlar om att bygga tillit.”

Startup Swedens kostnadsfria bootcamp fungerar som en välbehövlig crash course i kultur och nätverk, menar Erik Wallin.

”Det är bra om de som söker till bootcampet redan har ett fungerande koncept i Sverige och är sugen på utlandsexpansion. Vi fick träffa lokala entreprenörer, investerare och nyckelpersoner. Veckan avslutades med att jag pitchade vår affärsidé för 150 personer på Googles huvudkontor under London Tech Week. Det var enormt värdefullt för oss. I dag har även giganten Walmart lagts in i kundlistan, och sedan ett år tillbaka hjälper vi dem med receptshopping.”

Behöver ditt bolag också hjälp med nästa fas? Kolla in Startup Swedens bootcamps!

Läs fler artiklar
LÄS MER