Sök

De skapar svensk tungviktare inom webb-tv - bildar enad front

MediebolagetPlayAd

Mats Ståhl, vd på PlayAd Sverige, Jonna Strandberg, Nordenchef för PlayAds tv-kanal YouPlay, Cecilia Ydremark, produktchef för webb-tv på Mediekompaniet, Martin Irborg, försäljningsdirektör Mediekompaniet. Foto: Marcus Stork

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Nu hoppas bolagen att dagstidningar i kombination med onlinevideo ska locka annonsörer.

Mediekompaniet är inriktat på att sälja annonser i dagspress utanför storstadsregionerna. Nu gör de gemensam sak med PlayAd som sysslar med videoannonser, med förhoppningen att den kombinationen ska gå hem hos annonsörerna.

Parterna kallar det för ett web-tv-samarbete och målet är att nå ut till dagspressannonsörer. 

“Med fler än 45 svenska sajter inom dagspress- och nyhetsvärlden och med cirka 1,5 miljon startade strömmar per vecka har vi troligtvis den bästa räckvidden på den svenska marknaden inom kategorin lokal dagspress”, säger Cecilia Ydremark, produktchef för webb-tv på Mediekompaniet, i ett pressmeddelande.

Samarbetet innebär bland annat gemensamma säljaktiviteter och kapanjer.

“Vi har hittat ett upplägg där vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Mediekompaniet har en gedigen erfarenhet av att arbeta med lokal dagspress och vi på PlayAd har en lång erfarenhet inom video online", säger Mats Ståhl, vd på PlayAd Sverige i pressmeddelandet.

Läs mer