Amer Salih växte upp i Uppsala och pluggade till systemutvecklare här. För tio år sedan flyttade han till Irak. Tanken var att jobba där ett tag men han blev kvar och blev efter en tid marknadsföringschef för företaget Toyota Iraq som ägs av det japanska företaget Sumitomo Corporatio, för svenskar kanske mest kända som ägare av Aimo Park i Sverige. Men i höstas lämnade han sitt välbetalda jobb för att satsa allt på att bli entreprenör. “Jag kände att jag måste göra det här”, säger han till Breakit. Bilmarknaden i Irak är den största efter fastighetsmarknaden, enligt Amer Salih, och han tyckte att det saknades en digital tjänst för branschen som fokuserar på kundresan. VILL HJÄLPA HANDLARE ATT NÅ UT Appen som han och hans team nu tagit fram riktar sig både till privatpersoner som vill köpa bil och till bilhandlare som vill marknadsföra bilar. Den som vill marknadsföra en bil på plattformen kan enkelt lägga upp en annons genom förifyllda rutor, annonsen översätts sedan på de tre språk som pratas i Irak. “Bilhandlare i Irak är generellt sett inte lika it-vana som de är här i Sverige. Jag vill skapa ett enkelt sätt för dem att nå ut med sin marknadsföring”, säger Amer Sahli. Appen som kallas iQ cars lanserades 1 november och har redan 35.000 nedladdningar och en kvarts miljon klick på annonserna. Bilfirmorna som registrerar sig strömmar in. Bilhandlare kan lägga upp annonser gratis men det finns också två varianter av konton som användarna betalar månadsvis för. De kallas för Plus och Plus Dealer konto. Den billigare varianten erbjuder högre synlighet för annonserna och data från marknaden och den dyrare ännu mer synlighet och möjlighet att beställa anpassade marknadsanalyser. Än så länge har Amer Salih finansierat bolaget med egna medel och han planerar att göra det i åtminstone ett år till. Sedan hoppas han att bolaget ska gå med vinst. En motsvarande app i Dubai (dubicars.com) har svenska investerare i Per Brillioths VNV global och enligt Amer Salih är tech-marknaden het i Mellanöstern. “Tech i Mellanöstern har enorm potential. Det är en hungrig marknad med stort behov av digitala lösningar”, säger han.