Therése Lindgren är en av Sveriges största influencers med runt 1 miljon följare på både Youtube och Instagram. Hon har också satsat hårt på ett veganskt sminkmärke förutom hennes karriär som influencer. I bolaget Therese Lindgren AB, där hon har sina intäkter från influencerverksamheten, drog hon in strax över 18 miljoner förra året och unnade sig en utdelning på 12 miljoner kronor. Men influencerverksamheten, där hon marknadsför produkter åt andra via sina sociala kanaler, kan vara snårig ibland och många har anklagats för smygreklam. Therese Lindgren har själv gått ut och velat ha tydligare regler. Men nu har hon själv blivit fälld för att inte ha markerat ett inlägg i sociala medier tydligt, skriver sajten e-handel.se. Det gäller ett inlägg från i september förra året där hon gör reklam för underklädesmärket Lounge Underwear. "ETT ÄRLIGT MISSTAG" Reklamombudsmannen skriver i sitt beslut att reklammärkningen inte är tillräckligt tydlig och att det först när man klickar på "läs mer" i inlägget framgår att bilden är ett samarbete. Therese Lindgren skriver i sitt svar att hon inte håller med om att inlägget inte är tillräckligt väl markerat men erkänner att det kunde ha varit mer tydligt. "Att just detta enskilda inlägg inte reklammarkerats tillräckligt tydligt utgör en isolerad händelse och ett ärligt misstag", skriver hon till Reklamombudsmannen. När inlägget anmäldes rättade hon det genast. Det räcker inte för Reklamombudsmannen som menar att det, trots att det har rättats, är ett brott mot reklamreglerna