Sök

Alibaba lägger ned musikstreamingtjänsten Xiami

SpotifyAlibabaMusik

Daniel Zhang, vd Alibaba. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Läggs ner efter 12 år.

En gång i tiden var musikstreamingtjänsten Xiami det hetaste som fanns i Kina. Tjänsten köptes upp av jätten Alibaba 2013 och har fört en tynande tillvaro de senaste åren. 

Nu stängs den helt. 

Kräftgången för "den lilla räkan" (det betyder Xiami på kinesiska) började 2016 när Tencent köpte skivbolaget China Music group. Tencent skapade då Tencent Music, en digital musikjätte som i dagsläget kontrollerar 75 procent av Kinas musikstreamingmarknad. 

Affären innebär också att Xiami tappade stora mängder med musikrättigheter och en musikströmningstjänst utan musik tappar automatiskt många användaare. När sen flera nya konkurrenter klev in på marknaden blev det ännu knepigare.

Bolaget försökte då satsa på en tjänst som skulle stärka förhållandet mellan artister och fans men den flög aldrig.

Xiami avvecklas idag, tisdagen 5 januari.

Tencent Music äger också en del av svenska Spotify, som också äger en del i Tencent Music.

Läs mer