Sök

Jollyroom förlorar överklagan – tvingas betala miljonböter

Jollyroome-handel

Jollyrooms vd Ole Sauar. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Bolaget tänker inte överklaga domen.

I en tidigare version av den här texten uppgavs att Jollyroom hade fällts för falsk marknadsföring på nytt. Det stämmer inte utan ärendet relaterar till en stämningsansökan från 2018.

I slutet av sommaren kunde Breakit avslöja att Jollyroom plockat in 180 miljoner kronor i en nyemission där storägaren Egmont tog den allra största delen. I och med affären ökade Egmont sitt ägande till 49 procent av bolaget medan grundaren och vd:n och grundaren Ola Sauar har kvar 51 procent.

Pengarna som kom in ska användas till att gasa och Jollyroom siktar på att nå en omsättning på 3 miljarder inom 3 år.

Men allt är inte guld och gröna skogar för e-handlaren. 

Nu har nämligen bolaget förlorat en överklagan i Patent och marknadsdomstolen och tvingas  betala ett vite på 3 miljoner efter att ha brutit mot ett förbud som rätten lagt på bolaget. Förbudet gäller att använda uttryck som  ”Sale”, ”Deals”, ”24H Sale” eller ”Upp till…” i kombination med viss angiven procentsats om inte försäljningen sker under en begränsad period.

Jollyrooms vd Ola Sauar säger till Breakit att bolaget godtar domen och att de inte kommer att överklaga. 

Jollyroom stämde förra våren konkurrenten Lekmer för falsk marknadsföring då man ansåg att de hade använt samma marknadsföringsmetoder som Jollyroom själva blivit straffade för. 

"Vi vill bara att alla e-handlare på marknaden ska lyda under samma regler", säger Ola Sauar till Breakit.

"Vi kan inte ha ett regelverk för Jollyroom och ett annat för alla andra". 

Jollyroom omsatte 1,46 miljarder 2019 och gjorde en förlust på 40 miljoner.

Läs mer