Karmas coronasatsning gjorde succé – nu kan det bli eget bolag

Karma mat
Karmas coronasatsning gjorde succé – nu kan det bli eget bolag

Teamet bakom Karma. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

“Vi räknade nog inte med att det skulle gå så bra.”

Tidigare i veckan kunde vi avslöja att maträddar-appen Karma plockat in 30 miljoner kronor genom en nyemission. Men precis som nästan varenda annat företag så har det varit ett omtumlande år för Karma. 

När coronapandemin bröt ut i Sverige tvingades de snabbt att anpassa sig efter en helt ny verklighet. Snabbt rullade de ut flera olika åtgärder, som prenumerations-lådor, hemleveranser och försäljning till fullpris.

En av de nya produkterna har blivit en betydligt större succé än vad Karma först hade räknat med och en platsannons visar att bolaget letar efter en någon som kan ta satsningen vidare.

“I april 2020 lanserade Karma en ny produkt som minskar matsvinnet i stor skala, Karma-boxen. Den blev snabbt en stor succé! Nu omvandlar vi den till en helt egen enhet och letar efter en vd som ska leda det nybildade Box-företaget och ta det till nya höjder”, går det att läsa i en platsannons på bland annat Linkedin.

Bättre om verksamheterna delas upp

Karma-boxen är en tjänst där användarna kan prenumerera på olika lådor med frukt, grönsaker eller en blandning av de båda. För någon hundralapp per låda kan man alltså få frukt och grönt levererat direkt hem till dörren eller kontoret.

Exakt vad som kommer att hända med satsningen är däremot inte helt klart, berättar Karmas vd och medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

“Man kan säga att vi kollar vilka möjligheter som finns, men om det blir internt som en egen avdelning eller om det blir ett dotterbolag återstår att se. Verksamheten ser så annorlunda ut mot vår kärnverksamhet och den har verkligen exploderat under hösten när fler är hemma istället för att gå ut och äta, om det fortsätter gå så bra så måste vi nog köra det som ett eget skepp”, säger han och fortsätter.

“Det blir också snyggare för alla parter om det tydligt går att följa utvecklingen av både boxarna och vår kärnverksamhet. Det blir helt andra intäkter och kostnader i den delen av verksamheten.”

Innehållet i boxen ska komma både direkt från producenter och från varumärken som har ett överskott av produkter. Själva innehållet är sånt “som ignorerar återförsäljarnas krav på storlek, färg och form” enligt bolagets egna beskrivning.

“Vi lanserade det egentligen som ett initiativ för att hjälpa alla gårdar som hörde av sig till oss under våren. Men vi räknade nog inte med att det skulle gå så bra och växa så snabbt som det faktiskt gjorde”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren

Corona satte käppar i hjulet

När Breakit intervjuade Karmas vd och medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren i juni så berättade han att det var svårt att sätta en prognos för året på grund av pandemin. Nu finns det en tydligare bild över hur verksamheten utvecklas, även om man inte vill dela med sig av några konkreta siffror ännu.

“På helåret har vi vuxit rejält, men jag ska inte ge några siffror innan det är helt klart. Jag kan säga att vi hade mer ambitiösa planer, så corona har satt käppar i hjulet för var vi ville vara någonstans i år. Men jag skulle ljuga om jag sa att det gick dåligt för överlag har det varit ett bra år, jag är stolt över hur vi har lyckats anpassa oss och nu handlar det om att hålla i pengarna och vänta på att världen kommer på fötter igen.”

Karma omsatte 12,7 miljoner kronor under 2019 med ett minusresultat på 48 miljoner.

Hur har Karma-boxen utvecklats under året?

“Det har vuxit på stadigt under hösten allt eftersom att det har kommit nya restriktioner. Jag har inte siffrorna för december framför mig just nu, men det är en bra månad nu när det dessutom börjar bli lite ruggigt väder”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

“En kul grej som vi inte hade planerat för var att många företag har hört av sig och vill köpa en låda som julklapp till sina anställda. Det är väldigt roligt att de spontant hör av sig.”

Läs fler artiklar
LÄS MER