Sök

Doors Live ska ge digitala konserter ett lyft – tar in 15 miljoner

Doors liveMusik
Joel Broms Brosjö, grundare och vd på Doors live.

Joel Broms Brosjö. Foto: Press / TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Tar in pengar från stjärnproducent.

Soundtrack your brand-grundaren Joel Broms Brosjö rider på något av en coronapandemi-startad våg inom musikbranschen. Vanliga konserter har fått ställas in och digitala alternativ har istället blivit ett vanligt sätt att hantera de minskade spelningarna. 

Med sitt nya bolag Doors live vill Joel Broms Brosjö  erbjuda en mjukvaruplattform som låter artister och produktionsbolag hantera sina livesända konserter. I en första runda har bolaget tagit in 15 miljoner kronor från vänner och familj, värderingen ligger på 100 miljoner kronor. Det skriver Di Digital

Den nya tjänsten ska inte göra någon skillnad på om det är en livespelning i egna hemmet eller på en arena. Funktionerna inkluderar saker som biljettförsäljning, royaltybetalningar liksom skatt- eller momsrapportering. Själva tar de 30 procent av de kvarvarande konsertintekterna i avgift.

“Ny piratvåg”

”Det är viktigt för oss att göra det här rätt ur artisternas perspektiv, var i världen konserten än äger rum. Andra plattformar som sänder konserter i dag struntar i lokala rättighetsavtal. Det är nästan som en ny piratvåg”, säger Joel Broms Brosjö till sajten.

Bland investerarna finns enligt Di Digitals uppgifter namn som näringslivsprofilen Anna Settman, Gabriel Urwitz som är vd på Segulah och låtskrivaren Jörgen Elofsson som har skrivit låtar för artister som Kelly Clarkson, Britney Spears och Céline Dion.

Joel Broms Brosjö  lyfter fram att konserterna är en viktig intäktskälla för artisterna.

”Konserter stod för omkring 75 procent av artisternas intäkter innan pandemin. Vad de får in från streamingtjänster som Spotify är på det sättet marginellt”, säger han.

Läs mer