Sök

Han plockar in nya miljoner till sitt “mini-Silicon Valley” i tropikerna

Tampah HillsLombok Investstartuphub

Jakob Johansson, vd Tampah Hill. Till höger om honom några av investerarna i projektet: Joakim Naumburg, Pernilla Nyrensten, Jon Olsson och Janni Delér.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Drömmen är att skapa ett mini-Silicon valley på paradisön Lombok i Indonesien.

Men både coronapandemin och en stor jordbävning har satt käppar i hjulen.

Nu plockar Jakob Johansson in nya miljoner – bland annat från Revolutionrace-grundarna.

Tampah Hills är entreprenören Jakob Johanssons drömprojekt om att skapa ett community för entreprenörer på paradisön Lombok i Indonesien.

På platsen ska det byggas 150 lyxiga villor, restauranger och ett kontorshotell. Projektet har redan lockat till sig en kock med Michelin-stjärna som ska driva restaurangen. Bolaget har också nyligen färdigställt en stor idrottsanläggning med Indonesiens första padelbanor. 

Tampah Hills idrottsanläggning har padelbanor- och tennisbanor, beachvolleyboll och fotbollsplan. "Det ligger i ett område med 85 kokospalmer.  Så alla som spelar får färska kokosnötter", säger Jakob Johansson. 

“Vi satsar hårt på den entreprenöriella delen, vi ser oss som ett framtida mini-Silicon Valley i tropikerna. Bygget av vårt coworkingspace, som vi ser lite som en startuphub, kommer börja om ett år ungefär. Alla som har en tomt och bygger ett hus får fri tillgång till det, tanken är att det ska bli en naturlig plats att arbeta och starta nya projekt från. Det kommer också vara öppet för allmänheten att hyra platser”, säger Jakob Johansson på telefon från Lombok.

Målet är också att bygga allt med stort hållbarhetsfokus, bolaget har bland annat planterat 40.000 träd.

Influencers och techgrundare har köpt tomter

När Breakit skrev om projektet första gången för 2,5 år sedan var det på planeringsstadiet. Klart var i varje fall att influencerparet Jon Olsson och Janni Delér hade investerat i en tomt.  

Nu har bolaget bakom, Lombok Invest, sålt 67 tomter och nästa år kommer 10-15 byggen att påbörjas. 

“De flesta av kunderna är entreprenörer och snittåldern är på 38 år. Det rör sig om allt från IT-entreprenörer, till influencers till techbolagsgrundare och bolag inom fashion”, säger Jakob Johansson. 

Ungefär hälften av tomterna har köpts av svenskar, men Jakob Johansson påpekar att det rör sig om 18 olika nationaliteter, och från samtliga världsdelar.  

“Alla ritar och designar sina egna drömhus med hjälp av fyra arkitektbyråer som vi knutit till oss. Vi har 32 personer som är i designfasen just nu och fem som är i byggfasen”, säger han.  

Men allt har inte gått som på räls. I projektets linda drabbades Lombok av en svår jordbävning. Och nu har coronapandemin slagit till. 

“Eftersom vi är en turistdestination och driver ett projekt för folk som bör kunna resa så har covid påverkat oss. Samtidigt har det varit ganska förlåtande att vi är i byggprocess just nu”, säger Jakob Johansson. 

Det har också dragit ut på tiden. Enligt Jakob Johansson beror det främst på att själva designprocessen har tagit mycket längre tid än väntat. 

“Det är relativt stora hus på 400-700 kvadratmeter, och det är stora beslut för de flesta. Våra kunder är unga så att bygga ett hus här är ett stort steg tidigt i livet. Då blir det lätt att man gör ändringar i slutet och så drar det ut på tid”, säger han. 

Ett av husen som ska byggas. Foto: Press. 

Vill locka unga och kreativa

Med sig vid starten hade han en investering på 20 miljoner kronor. Nu har bolaget plockat in ytterligare 18 miljoner. Bland investerarna finns Pernilla och Niclas Nyrensten som ligger bakom e-handelsraketen Revolutionrace. De har även köpt en tomt. Även Stayhard-grundaren Joakim Naumburg, som bland annat driver ett digitalt modehus tillsammans med designern Lars Wallin, har investerat i satsningen, samt köpt en tomt. 

Priset på de stora tomterna ligger på mellan 2 och 5 miljoner kronor beroende på läge. Sedan tillkommer så klart själva priset för att rita och bygga husen. 

Men Lombok Invest har också lanserat ett nytt projekt som kallas för “Seaside collective”. 

“Det rör sig om lite mindre hus och tomter som kommer byggas i anknytning till coworking spacet, där kommer vi ha en lite vänligare prisbild och rikta oss till unga entreprenörer som kommer få ansöka om att köpa en tomt. Vi vill få hit unga och kreativa människor, som i sin tur kommer kunna dra nytta av hela det nätverket som finns här”, säger Jakob Johansson.

Under 2020 omsatte bolaget runt 40 miljoner och gjorde enligt Jakob Johansson en mindre förlust. Planen är att bolaget ska tjäna pengar på att sälja tomter, bygga husen och ansvara för all infrastruktur runt omkring, allt från vägar, vatten och el. De tar också hand om den framtida uthyrningen av villorna och kommer även att få in hyresintäkter för anläggningar på området. 

 

Läs mer