Sök

Klarna köper upp – och lägger ner – Search Engine Marketing Sweden

KlarnaSearch Engine Marketing Swedenfintech

Sebastian Siemiatkowski, Klarna. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Klarna fortsätter sin shoppingrunda.

I höstas köpte Klarna upp, och la ner, den hajpade prispressartjänsten Woilá som nyligen hade tagit in 30 miljoner kronor från Schibsted. Det är ett av flera bolag som Klarna har förvärvat den senaste tiden. 

Nu står det klart att Klarna också köper upp, och lägger ned, det svenska doldisbolaget Search Engine Marketing Sweden, det skriver Di Digital. Det är ett bolag som hjälper e-handlare att annonsera mer effektivt på Google Shopping genom tjänsterna Semtail och Shoptail.

Search Engine Marketing Sweden omsatte 42 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på 6 miljoner. Bolaget drivs av Martin Lillienstierna och Mahir Misto.

Börjar jobba med Klarnas app istället

Grundarna kommer nu istället att jobba med Klarnas app.

”Vi är mycket glada att välkomna Martin och Mahir till Klarna. Vårt erbjudande till konsumenter om shopping i appen har visat sig vara extremt populärt, särskilt i USA där vi hade över 1 miljon nedladdningar bland amerikanska konsumenter i november. Vi utvecklar kontinuerligt våra möjligheter inom detta område”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna, i en kommentar till Di.

Läs mer