Folkhälsomyndigheten skärpte restriktionerna – Storigos lösning hjälper butikerna att följa dem

Storigo Corona
Folkhälsomyndigheten skärpte restriktionerna – Storigos lösning hjälper butikerna att följa dem

Storigos vd Jim Sundqvist. Foto: Saga Sundqvist-Öhman

Johanna Ekström

Reporter

Visar om det är grönt att gå in i butiken.

I fredags skärptes regeringen och Folkhälsomyndigheten både restriktionerna och tonen mot handeln. Förutom att man vill att mellandagsrean ska ställa in vill man också att butiker och köpcentrum sätter ett maxantal på antalet personer som får vistas i lokalerna.

Men det är inte alltid lätt att hålla koll på hur många som befinner sig i butiken eller köpcentrumet.

Kamerorna räknar hur många som är inne i butiken

Storigo med bas i Luleå har en mjukvara som tar fram innehåll till digitala skyltar, som kan ändras i realtid. Bolaget har funnits sedan 2015, men under coronapandemin har grundarna hittat ett nytt användningsområde för produkten: En digital kundräknare för butiker. 

Med hjälp av kameror med sensorer så visar displayerna rött, gult eller grönt beroende på hur stor trängsel det är. Det är bolaget LTG Display som står för skärmarna och en del av försäljningen mot handeln .

“Idén föddes under sommaren, efter en fråga från en kund om man inte borde kunna informera  kunderna om när det börjar bli trångt”, säger bolagets vd och grundare Jim Sundqvist. 

Under hösten testade bolaget tjänsten på Ica Maxi i Västerås, med hjälp av kameror från Bosch. Kamerorna sätts vid alla in- och utgångar och tanken är att de ska kunna användas på alla platser där människor kan trängas, som gym, köpcentrum och restauranger. Storigo lagrar sedan informationen så att butikerna kan få statistik på hur det sett ut under dagen.

Har fått en ketchupeffekt i takt med tuffare restriktioner

Enligt Jim Sundqvist har försäljningen för Storigo, som säljer tjänsten genom abonnemang, blivit lite av en ketchupeffekt i takt med att Folkhälsomyndigheten infört allt striktare restriktioner.  

“Det har varit ett skitår det senaste året, så det känns kul mitt i det tragiska att vår lösning kommer till nytta. Det känns som att handlarna resonerar likadant, de vill skapa trygga miljöer för kunderna och är beredda att investera i sånt som kan ge det”, säger Jim Sundqvist.

Förra året omsatte bolaget 3,5 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 100.000 kronor. 

“Vi har kört väldigt snålt och byggt upp bolaget successivt. Med den licensmodell vi har tar det tid att komma till svarta siffror, eftersom man måste bygga upp större volymer. Men ingen kund har ännu slutat använda vår lösning, när den väl är installerad så kör de på”.

Läs fler artiklar
LÄS MER