Kriget mot onödiga prenumerationer fortsätter – nu ger sig Tink in i matchen

Tink Dyme fintech
Kriget mot onödiga prenumerationer fortsätter – nu ger sig Tink in i matchen

Tink-grundarna Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg. FOTO: Press

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Har du för många prenumerationer som ligger och tickar?
Nu fortsätter trenden att fintech-bolag och banker vill hjälpa dig att säga upp dem.
Svenska Tink teamar upp med holländska Dyme, som har en populär app för att sköta abonnemang.

Prenumerationsekonomin ångar på i sällan skådad fart. 

Nu är det inte bara musik och film, utan också rakhyvlar och till och med tuggummi (!) som vi ska prenumerera på.

Men frågan är om inte hajpen börjar gå över styr?

Om inte annat finns det flera trender som kan sätta käppar i hjulet för prenumerationsbolag framöver – inte minst möjligheten att fler banker börjar hjälpa kunderna säga upp sina abonnemang.

Svenska Minna Technologies har redan en sådan tjänst som används av flera banker.

Nu väljer också fintech-bolaget Tink att satsa på området (och nej, det handlar inte om Tinks egen app, den är nerlagd).

Tink har byggt ett enormt nätverk som kopplar ihop transaktionsdata från många hundra banker i Europa. Modellen beskrivs mer i detalj i den här artikeln.

Med hjälp av Tinks teknik går det till exempel att i en och samma app se transaktioner från fem olika europeiska banker.

Ett bolag som nu ska börja utnyttja Tinks nätverk är det holländska startup-bolaget Dyme.

Dyme har byggt en populär app för att hantera prenumerationer, som låter kunder i Nederländerna stänga av och flytta till exempel prenumerationer på streamingtjänster.

Nu ska appen lanseras även i Tyskland och Storbritannien – i samarbete med Tink.

Det sker genom att Dyme kopplar upp sig mot Tinks nätverk av kopplingar mellan banker – på så vis får Dyme tillgång till transaktionsdata om vad olika konsumenter har för prenumerationer.

“Prenumerationer och återkommande kostnader står för en ständigt stigande del av människors utgifter. Dyme har visat att deras tjänst skapar värde för användarna, och vi ser fram emot att hjälpa dem ta tjänsten till fler användare runtom i Europa", säger Jerome Albus, regionchef på Tink för Frankrike och Benelux-länderna, i en kommentar.

Läs fler artiklar
LÄS MER