Sök

Stefan Krook och Karl-Johan Persson lägger ned GodHjälp

Stefan Krook och Karl-Johan Persson. Foto:Press/Jonas Ekströmer/TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Den stora lärdomen för oss är skillnaden i behov och efterfrågan”, säger Stefan Krook.

När pandemin först slog mot världen i början av året var det många aktörer som snabbt samordnade sig för att hjälpa till. Ett sådant exempel är initiativet GodHjälp som erbjudit hemleverans av mat- och apoteksvaror till dem som är i riskgruppen för att drabbas av corona.

Bakom satsningen står stiftelsen GoodCause som grundats av H&M-toppen Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. En rad sponsorer och partners har slutit upp bakom initiativet, exempelvis de stora matjättarna och bolag som Google, Postnord och Länsförsäkringar. H&M Foundation har även donerat 1 miljon kronor. 

Nu läggs satsningen ned och på GodHjälps hemsida framgår det att initiativet upphör vid årsskiftet. Orsaken ska vara att efterfrågan på tjänsten varit begränsad, samt att Folkhälsomyndighetens förhållningsregler för riskgrupper förändrats. 

Stefan Krook: “Rustade för krigsläge”

GodHjälp har hittills samlat runt 6.000 volontärer och genomfört runt 2.000 leveranser. 

Stefan Krook säger att gänget bakom satsningen inledningsvis rustade sig för ett “krigsläge” och ett scenario där alla riskgrupper skulle tvingas stanna hemma.

“För att göra det behövs en nationell tjänst som kan hjälpa tusentals personer löpande över hela landet. Så det var det vi kastade oss över och byggde. Den stora lärdomen för oss är skillnaden i behov och efterfrågan”, säger Stefan Krook.

Det Stefan Krook menar är att de räknade med att alla skulle följa riktlinjerna och därmed ha behov av tjänsten, men det visade sig att många i riskgrupper ändå handlade ute i butik. Vissa valde istället att förlita sig på vänner eller grannar, medan e-handeln också ökade rent generellt. Stefan Krook anser att de nått ut väl med informationen om tjänsten men säger att många som registrerat sig sedan inte använt tjänsten. 

Initiativtagarna bedömer att kostnaderna för att hålla tjänsten rullande med god kvalitet blir för höga sett till efterfrågan. Utöver personalkostnaderna tillkommer även utvecklingskostnader för plattformen. 

Tekniska plattformen kan leva vidare

“Många av de hemmavolontärer, som varit helt magiska, var permitterade och har nu börjat att jobba igen. Vi har hjälpt och när vi nu informerar om att vi lägger ned får vi mycket hjärtan och tack tillbaka”, säger Stefan Krook. 

Det är ännu inte helt klart vad som kommer att hända med den tekniska plattformen. Stefan Krook berättar att de har kontakt med olika ideella organisationer för att se om de kan ha nytta av tekniken.

“Vi kommer spara ned plattformen. När nästa kris kommer, om man exempelvis vill hjälpa till med en skogsbrand, kan man ha nytta av tjänsten”, säger Stefan Krook. 

Läs mer