Sök

Soundtelling gör toppvärvning – satsar på poddböcker

Soundtellingpodcast

Sofia Embrén, vice vd Soundtelling och Tove Leffler. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Satsar på nytt segment.

Svenska poddbyrån Soundtelling grundades 2016 och har sedan dess utvecklat poddar åt bland annat Clas Ohlson och Sneakersnstuff. Man har också gjort den hyllade poddserien "Sovlinjen" åt Ikea. Förra sommaren fick de in H&M-arvingen Tom Perssons bolag Comade som delägare.

Men det finns fler saker man kan göra med ljud än poddar och inte minst under corona-pandemin har lyssnandet på ljudböcker exploderat. 

Nu satsar Soundtelling på poddböcker och värvar Tove Leffler till chef för satsningen. Hon har en bakgrund som vd på Svensk Bokhandel och har också jobbat i 10 år med radioproduktion för Sveriges Radio. 

"Bokbranschen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där allt fler vill lyssna på böcker", säger hon i ett pressmeddelande.

"Att kunna erbjuda innehåll som tidigare inte funnits eller inte anpassats till ljud känns både lyxigt och viktigt. Det finns otroligt många berättelser där ute som är värda att nå en mycket större publik".

En blandning av bok och podd

Poddböcker är varken en ljudbok eller en podd. Istället är det en podd som baseras på innehållet i en bok. Ett hyllat exempel från senare tid är fotbollsspelaren och AIK-ikonen Martin Mutumbas  självbiografi "Äkta hela vägen" som han gjorde tillsammans med journalisten Erik Niva.

"Tove har den kompetens som behövs för att förverkliga och ytterligare lyfta de historier som böckernas värld består av till den kvalitét som vi tror att både lyssnare och läsare kommer att kräva", säger Sofia Embrén, vice vd och operativ chef på Soundtelling.

Förra året omsatte bolaget 6,6 miljoner och gjorde en vinst på 143.000 kronor. 

Läs mer