Frågeappen &frankly köps upp av norska Simployer

&franklySaaS

Caroline Fjellner och Johan H Andresens från norska Ferd.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Deras app ska få folk att må bättre på jobbet. Nu köps bolaget upp av den norska HR-tech-jätten Simployer.

“Vi är fantastiskt glada – det känns som att kliva in i 2021 i turbofart”, säger &Franklys grundare Caroline Fjellner till Breakit.

Historien om &frankly började 2016. Grundarna Caroline Fjellner och Peder Nordvaller har båda en bakgrund inom konsultvärlden och hade lagt märkte till att det knappt fanns några bra sätt att mäta hur anställda trivs på arbetsplatser. De utvecklade därför en app som ska göra det lättare för arbetsgivare att få kontinuerlig feedback från sin personal.

I dag finns SAS, Fortum och Byggmax på kundlistan och affärsmodellen baserar sig främst på abonnemangsintäkter. 

Bolaget har växt i rasande fart och 2019 landade omsättningen på 38 miljoner kronor. Samtidigt  gjorde de en förlust på 4,8 miljoner kronor. 

Tog in riskkapital för två år sen

I slutet av 2018 tog &frankly in 13 miljoner från bland annat Luminar Ventures och Cloud Capital med SaaS-profilen Johan Crona i spetsen.

Nu säljer samtliga externa investerare sina aktier i bolaget till norska Simployer som ägs av den norska finansfamiljen Ferd (som också backar svenska bolag som H&M och Mathem). Caroline Fjellner och Peder Nordvaller återinvesterar i affären och behåller sina aktier. Hur mycket Simployer betalar för bolaget är hemligt. 

&frankly kommer att drivas vidare som ett dotterbolag i koncernen och Caroline Fjellner ser stora möjligheter med affären

“Det här ger oss fantastiska tillväxtmöjligheter. Det finns jättemånga synergier med Simployer. Hittills har vi växt på den svenska marknaden men nu kan vi växa både i Norge och i övriga Europa”, säger Caroline Fjellner till Breakit.

SaaS hetare än någonsin

Det senaste åren har bolag som bygger sina produkter i molnet där kunderna kan prenumerera på dem, så kallade SaaS-produkter blivit stekheta.

&frankly är ett exempel på ett sånt bolag men även jättar som Fortnox och amerikanska Salesforce är SaaS-bolag. Låga räntor har fått investerarna att jaga bolag som har bra återkommande intäkter och tillsammans med en snabb teknikutveckling har SaaS seglat upp som den hetaste affärsmodellen på länge. 

Men det finns hot mot modellen – något som Breakits Olle Aronsson skriver om här.

Läs mer