Fem trender som påverkar din annonsering på Facebook och Instagram

Ingager Marknadsföring facebook
Simon Beyer, partner och strategichef på Ingager

Simon Beyer, partner och strategichef på Ingager, håller i januari 2021 i Facebook-kurs tillsammans med Breakit. Foto: Press

Facebook-experten Simon Beyer delar med sig av sin analys om vilka trender som påverkar annonseringen på Facebook och Instagram 2021. Missa inte vår kurs med honom med start 27 januari!

Många företag försöker förstå de förändringar som skett det senaste året – men det som verkligen är viktigt är att förstå hur vår nära framtid påverkas av det dramatiska 2020. När beteenden drastiskt ändras och vårt digitala användande når nya rekordnivåer – då krävs anpassning från alla verksamheter. De företag, myndigheter och organisationer som bäst kan anpassa sig till våra nya förutsättningar är de som kommer klara sig bäst. 

Facebooks plattformar är några av de viktigaste kanalerna för många marknadsförare idag och därför är det viktigt att ha koll på vad som händer under 2021. Den så viktiga annonseringen kommer säkerligen också påverkas av våra skiftande konsumentbeteenden.

Simon Beyer är partner och strategichef på Facebookbyrån Ingager. Han har under de senaste tolv åren arbetat inom en rad företag med fokus på digital strategi och marknadsföring – t.ex Google, Bonnier News och Philips. Med start den 27 januari håller Simon i en diplomerad Facebook-strategi-kurs tillsammans med Breakit där du verkligen får växla upp din marknadsföring. Men innan dess kommer hans trendanalys om vad som påverkar din annonsering på Facebook och Instagram 2021. 

Konkurrensen tilltar – dags att växla upp

Den stora ökningen i digitalt användande, samt e-handel gör att fler och fler varumärken söker sig till Facebook och Instagram. Det är inte bara annonspriserna som kommer öka, det kommer även ställas högre krav på innehåll med riktigt bra kvalitet. Det gäller att växla upp förståelse, kunskap och färdigheter.

E-handelslösningar för att nå äldre målgrupper

Tillväxten inom e-handeln har inte undgått någon, särskilt inte Facebook. Det är många nya användare som hittat dels till Facebook och Instagram, men även många som e-handlat för första gången. En tydlig trend handlar om hur äldre personer, över 65 år, har börjat e-handla och använda sociala medier i markant större omfattning jämfört med tidigare. På Instagram är det exempelvis personer över 65 som står för den största procentuella ökningen av nya användare. Hela 64 procent fler personer började använda Instagram jämfört med året innan. Vi kan förvänta oss nya lösningar för denna målgrupp, särskilt inom e-handel, från Facebook och Instagram.

Live-shopping blir en integrerad del av Instagrams plattform

I takt med att intresset för live-shopping växer även i västvärlden har Instagram valt att skapa en egen lösning som är integrerad på plattformen. När detta släpps i Europa, och Sverige, kommer annonsörer få möjlighet att haka på trenden utan att behöva använda tredjepartslösningar. Extra intressant för aktörer inom retail, kosmetika och kanske även heminredning?

Stories, tillsammans med video, fortsätter vara viktiga format

Video är ett format som länge varit prioriterat på såväl Facebook som Instagram. Även bland annonsörer är video ett tydligt fokus. Trots en redan stark tillväxt som annonsformat har videoannonsering på Facebook och Instagram ökat ytterligare under 2020. Video är ett format som ofta används på Stories och intresset för Stories verkar aldrig sina bland användarna. Annonsörer har följt efter användarna och redan nu har över tre, av totalt nio miljoner, annonsörer valt att placera sina annonser på Stories. Under 2021 kommer vi se nya annonsformat, framtagna för Stories, att lanseras och därför är det hög tid att lära sig bemästra annonsering på Stories.

Nya förutsättningar skapar ny hantering av data

Sedan introduktionen av GDPR har det kontinuerligt lanserats nya riktlinjer, lagar och rekommendationer gällande hantering av personlig data. Detta påverkar givetvis hela ekosystemet för digital annonsering – även Facebooks plattformar. Under 2021 kommer den absoluta merparten av världens webbläsare kraftigt begränsa möjligheten att använda sig av tredjeparts-cookies. Effekten blir bland annat att Facebook-pixeln inte längre ger samma effekt när annonser ska riktas mot olika grupper. Istället har Facebook lanserat Conversion API, där information skickas mellan din och Facebooks servrar, vilket möjliggör nya möjligheter för dig som annonsör. Rekommenderar varmt att du som idag använder Facebook-pixeln läser på om Conversion API.

Nyfiken på vilka fler trender som påverkar ert marknadsarbete? Eller vill grotta ner dig mer i Facebooks olika annonsplattformar? Missa då inte vår diplomerade kurs med Simon Beyer och andra experter från Ingagers team! Under fyra veckor (med ett tillfälle i veckan) får du på jobba både teoretiskt och praktiskt med att avancera din marknadsföring på Facebooks olika plattformar – och dessutom utveckla en långsiktigt hållbar strategi. Målet är att göra dig till en diplomerad Facebook-strateg och ge dig ett försprång på marknaden in i det nya året. 

Kursen startar den 27 januari 2021 – anmäl dig här.

Läs fler artiklar
LÄS MER