Svårt att hitta rätt partner? Padel Mates har skapat ett Tinder för padel

Padel Mates Padel
Svårt att hitta rätt partner? Padel Mates har skapat ett Tinder för padel

Daniel Dawood och Josef Badro.

Caroline Englund

Reporter

Vill lösa ett knepigt problem i den stekheta sporten.

Padelhajpen i Sverige är just nu total. Från att ha varit en sport som för några år sedan knappt existerade i Sverige finns idag över 2.000 padelbanor på olika platser runt om i landet och över 500.000 aktiva spelare. 

Många entreprenörer har gjort analysen att padel är en guldgruva och allt fler bolag som är kopplade till sporten dyker upp.

Två av dem är Josef Badro och Daniel Dawood. De älskar båda sporten men hade ett problem. Det kunde ibland vara svårt att hitta personer att spela med. Nu har de skapat en app som samlar spelare, och hjälper dem att hitta rätt motstånd.

Plockat det bästa från Tinder, Instagram och Uber

Appen har fått namnet Padel Mates och lanserades i oktober. Redan nu har den över 4.000 användare och antalet ökar i snabb takt. Inspiration har hämtats från Instagram, Tinder och Uber.

“Vi har plockat ut de funktioner som passar bäst för just vår app”, säger Daniel Dawood till Breakit.

Appen är alltså ett community där användarna har en egen profil och där man kan följa varandra som på Instagram. Man kan också chatta med andra spelare och läsa nyheter om padel genom en nyhetsaggregator anpassad för sporten. Den som har spelat en match fyller i sitt resultat och rankar motståndarens insats. Det gör att olika nyckeltal skapas som kan användas när spelare på samma nivå ska matchas ihop.

“Eftersom man är fyra när man spelar padel kan det ibland vara svårt att hitta personer som kan samtidigt och ligger på samma nivå som en själv. Men med hjälp av appen hittar man lätt rätt personer att spela med”, säger Daniel Dawood.

Har utvecklat appen på fritiden

Både han och Josef Badro jobbar heltid med andra jobb. Daniel Dawood på Electrolux och Josef Badro på Astra Zeneca. Idén till appen fick de i somras och under några månader jobbade de hårt på fritiden tillsammans med utvecklare för att ta fram den. Bolaget har finansierats av deras egna besparingar men planen är att växa och att fritidssysslan ska bli ett heltidsjobb.

“Vi vill ta konceptet utomlands och har idag redan anslutit alla padelhallar i övriga Norden och Spanien till appen men det är lätt att fortsätta och ansluta anläggningar i andra länder. Vi fortsätter också att utveckla appen hela tiden och har redan flera nya idéer”, säger Daniel Dawood till Breakit.

Pengar tjänar de just nu på reklam från padelaktörer inom olika områden som vill synas på appen.

Läs mer

Är padel-hajpen på väg att dö? Nya siffror avslöjar trendbrott

Everysport Media köper resten av Every Padel

Padel-boom i Sverige – de slåss om marknaden (namnen, vinnarna, företagen, techmiljardärerna)

Läs fler artiklar
LÄS MER