Möbeljätten ska få anställda att pendla klimatsmart – minskar utsläppen med 20 procent

Rowico Breakit Impact Challenge
Möbeljätten ska få anställda att pendla klimatsmart – minskar utsläppen med 20 procent

Jessica Hammargren, vd på Rovico. Foto: Press & Istockphotos.com

Tobias Blixt

Reporter

Hoppas kunna peppa anställda till klimatomställningar – med hjälp av en tävling.

Över 100 företag kämpar just nu med att göra sina företag mer klimatsmarta i utmaningen Breakit Impact Challenge. Deltagarna har kommit med lösningar som ska göra allt från arbetsplatsen till affärsmodellen mer hållbar. 

Samtidigt som många företag lyckas bra med att ställa om allt som rör arbetet kan det vara en utmaning att pusha anställda till mer hållbarhet även utanför jobbet. Där har möbelföretaget Rowico nu tagit fram ett initiativ som man hoppas ska stärka hur alla tillsammans hjälper till att minska ett område som står för en stor andel av deras utsläpp – resorna till jobbet.

“Vi ville hitta ett sätt att uppmuntra fler att ta cykeln. Så därför försöker vi ta fram en rolig tävling där anställda får olika poäng för att exempelvis cykla eller samåka till jobbet som vi ska starta i januari”, säger Pehr Lundgren som är ansvarig för Impact Challenge på bolaget och fortsätter:

“Vi såg att vi kunde sätta ett mål där vi minskade utsläppen som uppstår när vi pendlar med ungefär 20 procent om vi kom upp en viss poänggräns tillsammans.”

Hur har ni jobbat med Impact Challenge i stort?

“För oss har hållbarhetsarbetet pågått under en längre tid och vi har överlag ett stort engagemang i frågan. Men i Impact Challenge så har vi varit en liten grupp som har jobbat specifikt med de delarna.”

För Rowico, ett möbelföretag med cirka 40 anställda som under 2019 omsatte strax över 200 miljoner kronor, är det transporterna som är den största utmaningen i hållbarhetsarbetet.

“Vi arbetar ständigt med vår värdekedja för att göra den så hållbar som möjligt. Det vi kan förändra till det bättre ändrar vi, det vi inte kan förändra kompenserar vi för. Målet är att göra hela vår värdekedja så neutral som möjligt. Under 2020 startade vi också upp ett arbete där alla våra medarbetare är med och jobbar mot tre utvalda mål från FN:s agenda 2030”, säger Jessica Hammargren, vd på Rowico.

Hur ser utmaningarna ut hos er?

“Förutom pendling, som Pehr nämnde, är den största utmaningen för oss vår produktion och frakterna. Där försöker vi flytta så mycket produktion vi kan närmare oss rent geografiskt, och vi väljer alltid förstklassiga och hållbara material i alla lägen vi kan.”

Läs fler artiklar
LÄS MER