Ikea skrotar klassiska katalogen: "Emotionellt men rationellt beslut"

Ikea
Ikea skrotar klassiska katalogen: "Emotionellt men rationellt beslut"

Finwire / Breakit

Skickade ut 200 miljoner kataloger en gång i tiden.

Möbeljätten Ikea har beslutat sig för att skrota sin klassiska katalog efter 70 år. Bakgrunden är att medievanorna har ändrats och färre personer läser katalogen idag, jämfört med det historiskt sett ut.

"Vi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sätt att kommunicera med våra kunder", säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.

Ikea uppger i en kommentar att det är ett emotionellt men rationellt beslut.

På toppen distribuerade det svenska bolaget totalt 200 miljoner kataloger runt om i världen. I Sverige var det exempelvis inte helt ovanligt att man hade skylten "Ej reklam, tack - men gärna Ikea-katalogen".

Katalogen distribuerades som mest till över 50 marknader fördelat på 32 språk.

Ingvar Kamprad distribuerade den första katalogen 1951.

Läs fler artiklar
LÄS MER