Spotify-grundaren satsar i Coffydoor – skickar kaffekapslar hem till dörren

Coffydoor ehandel prenumerationstjänst
Spotify-grundaren satsar i Coffydoor – skickar kaffekapslar hem till dörren

Johanna Ekström

Reporter

Coffydoor har lockat till sig tunga namn redan innan lansering.

Kaffekapslar hem till dörren. Det har fått Spotify-grundaren Martin Lorentzon på kroken. 

Satsningen heter Coffydoor och bakom idén ligger doldisen Jonathan Johansson.

“Jag är e-handlare och ekonom i grund och botten men har även jobbat med försäljning. När idén till Coffydoor föddes visste jag att det var detta jag ville göra. Så mycket av den senaste tiden har gått åt till att testa kaffebönor från världens alla hörn med både vårt italienska rosteri men framförallt vår testgrupp här i Sverige”, skriver han i ett mejl.

Coffydoor är en prenumerationstjänst på kaffe i kapslar som skickas hem till dörren. Kaffekapslarna är tillverkade av BPA-fri plast. 

Med sig som delägare har han, förutom Martin Lorentzon, även Sniph-grundaren Tara Derakshan som är bolagets “doftexpert” och som går in i styrelsen, liksom  entreprenören och före detta managementkonsulten Houman Ashrafzadeh. 

Hur kommer det sig att du fick med Martin Lorentzon?

“Jag fick möjligheten att berätta om idén för Martin, som likt oss brinner för att förnya branscher. Martin höll med om att det var både opraktiskt och dyrt att köpa kaffekapslar så han tyckte inte det var en dag för sent att det kom en prenumerationstjänst för att lösa problemet. Det här är en tjänst som vi alla kommer använda oss av, så för honom kändes den självklar”. 

Hur mycket pengar lägger ni på satsningen?

“Vi som nu tillsammans driver Coffydoor är alla lika emotionellt investerade i det här bolaget och brinner för produkten. Våra ägarandelar och pengafrågan håller vi för oss själva, för oss känns det irrelevant för andra än oss”.

Kommer ni alla fyra att jobba operativt i bolaget?

“Vissa av oss kommer driva det mer tidsmässigt, men vi är alla lika emotionellt investerade i bolaget och ser fram emot att lansera och bjuda Sverige på en kopp riktigt gott kaffe, på vårt sätt”.

Tara Derakshan vars bolag Sniph är en prenumerationstjänst för parfymer, säger i en kommentar. 

”Sedan jag var barn har jag älskat doften av kaffe, men alltid haft lite svårt för smaken. När jag fick prova Coffydoor-kapseln förändrades allt för mig. Jag brinner för allt som gör livet enklare och mer njutbart och vad är mer vardagslyx än den perfekta koppen kaffe”. 

Bolaget lanserade i början av december.

Läs fler artiklar
LÄS MER