Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Efter hemlighetsmakeriet – nu har Bonnier släppt sin nya boktjänst

Artikel bild

Med hjälp av tjänsten Bookbeat ska förlagsjätten ta upp kampen om de digitala läsarna.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Breakit har tidigare berättat om Bonniers hemlighetsomsusade ljud- och e-boksprojekt Bookbeat. I veckan lanserades nu tjänsten för allmänheten, efter att en betaversion testats av drygt tusen personer sedan november.

Bookbeat, som är ett helägt dotterbolag till Bonnier, är förlagets försök att ta marknadsandelar på den digitala bokmarknaden.

“Bonnier har ganska höga förhoppningar på den här tjänsten. Hela syftet är att skapa en hållbar kommersiell tjänst. Pressen är att vi ska bli lönsamma, kanske inte den första tiden när vi lanserar. Men på sikt ska det här vara en lönsam affär, annars skulle vi inte starta den”, säger vd Niclas Sandin och fortsätter:

“Men man förstår också att det krävs en viss uthållighet, i varje fall nu i lanseringsstadiet, för att ta en större plats på marknaden, eftersom det har funnits andra aktörer i branschen ett tag”.

Finns det någon oro att ni kommer konkurrera med Bonniers vanliga bokförsäljning?

“Det här handlar inte om att förflytta läsare, utan om att utöka målgruppen. Vi kommer säkert få en del personer som är storläsare av vanliga böcker också, men främst tror vi att vi kan utöka gruppen som läser böcker. Det här är ett komplement och en kanal som växer”, säger Niclas Sandin.

I biblioteket finns i nuläget ungefär 6000 titlar. Inte enbart Bonniers egna. Avtal har tecknats med bland annat Piratförlaget och Natur & Kultur. Fler är på gång enligt Niclas Sandin.

“Vi sitter i slutförhandlingar nu, så jag kan inte säga vilka. Men vi försöker få med alla förlag”, säger han.

Framöver ska man också diskutera vilka internationella förlag man ska försöka få med sig, och även titta på vilka andra europeiska marknader som kan bli aktuella för en lansering.

När det kommer till priset har Bookbeat medvetet lagt sig på precis samma nivå som ljudbokskonkurrenten Storytel: 169 kronor i månaden.

“Det är bevisligen en nivå som svenska kunder är beredda att betala. Vi ser ingen anledning att gå in på något annat pris. Det gör också att förlagen och författarna får betalt på en nivå som går på ungefär ett ut jämfört med om någon skulle ha köpt boken i andra format", säger Niclas Sandin.

Läs mer