Klarna drar igång live-show – i sin app: “Tv-shop med extra allt”

Klarna Nakd Mode
Klarna drar igång live-show – i sin app: “Tv-shop med extra allt”

Emilia de Poret är fashion director på Klarna. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Hakar på liveshopping-trenden – tillsammans med Nakd.

Klarna satsar stort för att bredda sitt erbjudande i egna appen med innehåll som ska kopplas till användarnas egna shoppingbeteende. Den som loggar in möts exempelvis av erbjudanden och tips på julklappar. 

Nyligen rekryterade bolaget modeprofilen Emilia de Poret. Hon klev in som Fashion director på Klarna och det är hon som ska leda satsningen mot liveshopping.

Trenden med liveshopping har främst slagit igenom i Kina och innebär att företag, varumärken och influencers kan visa upp produkter live samtidigt som kunderna enkelt kan klicka hem det som säljs. Som ett slags modernt tv-shop. 

"Har bara sett början fenomenet"

Men nu har formatet börjat få fäste i Sverige också. Börsnoterade Bambuser har storsatsat på tekniken och bara den senaste månaden har flera uppstickare meddelat egna satsningar på liveshopping – kolla bara här och här.

Och nu är det alltså dags för Klarna att ge sig in i matchen med en egen satsning på formatet där man använder sig av Bambusers teknik.

“Liveshopping beskrivs ibland som tv-shop i budgetformat, men Livestyle kan snarare beskrivas som som tv-shop med extra allt. Sverige som marknad var rätt snabb på att haka på liveshopping, men vi har än så länge bara sett början av detta fenomen", säger Emilia de Poret i ett pressmeddelande. 

"Jag tror det kommer fortsätta att vara en stor trend även under nästa år, men i en mer förfinad form.”

Programmet, som har fått namnet "Livestyle", görs tillsammans med Nakd och ska ledas av influencern Roshi Hoss (grundare av PR-bolaget Hoss Agency) och stylisten Sara Biderman. Ett program i veckan planeras med start nästa måndag.

“För att tittarna ska hänga kvar i detta snabba format gäller det att hitta rätt balans av inspiration och underhållning för att innehållet ska kännas trovärdigt och intressant. Det tycker jag att vi har lyckats med här”,  säger Emilia de Poret.

Läs fler artiklar
LÄS MER