Acast växer i krisen – och sågar Spotifys nya strategi

Spotify Acast podcast
Acast växer i krisen – och sågar Spotifys nya strategi

Acasts vd Ross Adams och Spotifys grundare Daniel Ek. Foto: Press.

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

"Det tror jag blir svårt".

När världen har stängt ner under pandemin har lyssnandet på poddar ökat. Det börjar ses i poddjätten Acast siffror nu. Under det tredje kvartalet ökade antalet lyssningar hos bolaget från 700 till 800 miljoner lyssningar. 

Men att folk lyssnar räcker såklart inte för Acast utan det krävs naturligtvis också en stark annonsmarknad för att affären ska gå ihop. 

När pandemin slog till i den första vågen under våren drog många företag i bromsen och stoppade annonser. Men sedan dess har det kommit igång igen.

“Vi är lyckligt lottade som annonsmedia”, säger Ross Adams, vd på Acast till Dagens Industri.

“Vi är inte bio, som är stängt, eller utomhus och radio som är beroende av att folk pendlar. När annonsörerna inte kan gå där styrs pengarna åt ett tryggare håll, och där är vi”.

Det visar sig i de hårda siffrorna också. Under det tredje kvartalet i år gick omsättningen upp med 66 procent till 140 miljoner kronor jämfört med samma period förra året. Även förlusten minskar från 58 miljoner till ungefär 40 miljoner. 

Tror inte på Spotifys strategi

Spotiify har gasat rejält på poddmarknaden och har bland annat köpt rättigheterna till den amerikanska jättepodden Joe Rogan Show, som nu kommer att finnas exklusivt på Spotifys plattform. Att låsa in en podd på det sättet så att den bara finns tillgänglig på en annan plattform är inte en modell som Ross Adams tror på.

“Premium är förstås alltid nummer ett för Spotify eftersom de har skivbolagen att förhandla med. Men det är redan smala marginaler, så att de ska kunna dela pengarna på både podcasters och artister, det tror jag blir svårt”, säger han till Dagens Industri.

Läs fler artiklar
LÄS MER