Sök

Annonssamarbete med Bring

Experten på hållbarhetskommunikation: ”Greenwasha hur mycket ni vill!”

Jennifer Bonér

E-handelskonsumenter efterfrågar hållbarhet, men många företag kommunicerar inte om sina gröna initiativ av rädsla för att anklagas för greenwashing. Vågar man har man dock både ökade marginaler och högre lönsamhet att se fram emot. Bara man säkerställer en viktig sak…

Hur bygger man en framgångsrik hållbarhetskommunikation? Det börjar i ledningsgruppen, menar Lars-Johan Strand. Han är en av de skarpaste inom kommunikation och marknadsföring av retail i Sverige idag. Med en bakgrund som marknads- och försäljningschef på stora företag som Wellington, Clas Ohlson och Stadium och nu som vd på Atele, som jobbar med digitala konverteringslösningar.

Han är också gäst i senaste avsnittet av podden ”Shop or Stop?”, som Breakit gör i samarbete med leveranföretaget Bring, där vi undersöker om man kan shoppa på ett sundare och lite mer klimatsmart sätt.

Inom kort kommer hållbarhetsfrågor vara en självklarhet. Så det är ingenting som bara ska ligga i en kommunikationsplan eller vara en kampanjfråga, konstaterar Lars-Johan. Det behöver vara en tydlig vision och en naturlig del i alla steg av kundresan.

Gör man det för att öka konverteringar eller för att man vill?

Men många företag vågar inte kommunicera kring hållbarhet av rädsla för att bli påhoppade ifall man råkar göra fel. Lars-Johan menar att ”greenwashing” kokar ner till en viktig fråga: gör man det för att öka konverteringar eller för att man vill? Har man bara en tydlig vision har man ingenting att vara rädd för, då kan man hänvisa till den om någon skulle påpeka brister.

”Om man kan tala om att ’vi jobbar på det här, och är på väg mot en vision som vi siktar mot’, så tror jag alla har förståelse”, säger han.

Ägare och styrelse behöver ta fram en vision kring sin miljöpåverkan och vara beredda att investera i den. Vilket i sin tur sätter press på affärsområdeschefer att ta fram konkreta planer och aktiviteter. Sen gäller det att kommunicera om vad man gör och vart man är på väg. Och skulle anklagelser om greenwashing bli en del av vägen fram mot målet så är det okej, menar Lars-Johan.

”Greenwasha hur mycket ni vill, om man ska använda det uttrycket. Så får man säga att ’men vänta, vi är ute ur tvättmaskinen nu, vi håller på att hänga på tork och vi är gröna’ och om vägen dit kallas för greenwashing, fine, då får det vara så – bara man har svar på visionen hela vägen”, säger han.

Lyssna på podden ”Shop or Stop?” här!
 



Allt att vinna på hållbarhetskommunikation

Det är snarare att vara tyst inom hållbarhetsområdet man ska vara rädd för. Bring Research har nyligen släppt e-handelsrapporten ”Från attityd till handling” där det framkommer tydligt att många nätkunder vill bidra genom att handla ”grönare”. Allt fler väljer medvetet att handla från nätbutiker med en tydlig miljö- och hållbarhetsprofil och vid valet mellan två nätbutiker kan ett tydligt miljöbudskap vara avgörande för vilken nätbutik som kunderna väljer att handla från. Men väldigt få hittar informationen de söker.

”Vår rapport visar att nätbutikerna kan öka sin försäljning genom att visa vad de faktiskt gör”, konstaterar Adam Leth, marketingansvarig på Bring, och fortsätter:

”För att positionera sig som hållbara behöver nätbutikerna börja kommunicera vad de gör inom hållbarhet och miljö. Då menar jag inte bara att de ska redovisa visioner och mål som ligger flera år framåt. Konsumenterna vill veta vilken miljöeffekt deras köp har. Här har många nätbutiker en del kvar att göra. Mitt tips är att kolla på de nätbutiker du själv tycker gör det bra och bli inspirerad av dem.”

Många konsumenter är redo att bidra men många känner sig förvirrade när det gäller vilka åtgärder de själva ska prioritera för att det ska ha störst miljöeffekt. Konsumenterna behöver få en bra guidning genom hela köpresan, menar Adam. Informationen om nätbutikernas åtgärder måste också vara tydlig, enkel att förstå och lättillgänglig, säger han.

Det är viktigare att göra något och kommunicera kring det än att inte göra något alls

”Ett område som oftast glöms bort är hur produkten du köpt levereras. Här finns bra möjligheter för att kommunicera om en direkt effekt. Det är en stor skillnad för miljön om du kan erbjuda en helt utsläppsfri leverans till konsumenten än om du inte kan”, påpekar Adam, och tillägger:

”Har man ett tydligt mål och är transparent med sina åtgärder och utfall tycker jag inte att man behöver vara rädd för greenwashing. Ingen är perfekt och det tror jag att det finns en förståelse för. Det är viktigare att göra något och kommunicera kring det än att inte göra något alls.”

Läs hela Brings rapport ”Från attityd till handling” här!

I senaste avsnittet av "Shop or stop?" pratar Lars-Johan Strand och programledaren Carin Roeraade mer om hur man kan kommunicera kring hållbarhet – med många konkreta tips. Lyssna här!

Läs mer