Sök

Svenska Betolio tar in riskkapital till sin app för digital vadslagning

Betolio

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Svenska Betolio vill låta kompisar slå vad om sportresultat. Nu satsar bolaget på att få in knappt 3 miljoner kronor i gräsrotskapital.

Genom plattformen Fundedbyme har bolaget samlat in över 100.000 euro sedan lanseringen i fredags.

“Kampanjen har legat uppe i “dolt läge” en vecka innan den blev offentlig i fredags. Vi har fått in nästan hälften redan från investerare i våra egna nätverk”, säger Christoffer Johansson, medgrundare av Betolio.

Tanken är att Betolio ska fungera så här: Om du exempelvis sitter i soffan och tittar på fotboll med vänner och vill slå vad om någonting (“Jag slår vad om att Barcelona gör nästa mål!”) – då ska du kunna genomföra vadslagningen i Betolios app.

Eftersom bolaget sysslar med spel och betting är det registrerat på Malta i likhet med till exempel Betsson och Leovegas. Det är för att ta sig runt den svenska lotteriinspektionen.

Det nya kapitalet ska användas för att få tag på en maltesisk spellicens.

“Vi har fått en investering på 100.000 euro (knappt en miljon, Breakits anmärkning) som var till för att lära oss systemet. Med det kunde vi åka ned och träffa jurister på plats och reda ut hur själva processen fungerar. Det är mycket byråkrati men bara man tar sig igenom myndigheternas checklista blir man godkänd”, säger Christoffer Johansson.

Det finns även andra sätt att få tag på en licens, berättar Christoffer Johansson. Man kan köpa ett annat bolags licens eller låna en licens av ett annat bolag.

“Man granskas fortfarande men man kan hoppa över ett par steg så det går fortare. Vi har två potentiella lånar partnerskap redo så att vi kan få ut appen så fort som möjligt”, säger han.

I rundan ger bolaget ifrån sig totalt 7,5 procent av aktierna och värderas till knappt 38 miljoner kronor, eller 4 miljoner euro. Detta alltså utan att bolaget har släppt produkten eller fått på plats alla tillstånd som krävs för att driva verksamheten.

“Det är alltid svårt att sätta värderingen och vi vill ju såklart behålla en så stor andel av bolaget som möjligt själva. Dessutom ser vi en enorm potential i social betting. Idag finns det inga digitala tjänstenr som låter folk slå vad mot varandra. Man kan bara spela mot huset”, säger Christoffer Johansson.

Läs mer