Sök

Tröttnade på fula kontakter – nu erövrar hans svenska design Avolt världen

Avolt

Johan Runströmer.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Den svenska trendiga grenkontakten Avolt gör succé i Europa och har dragit in flera miljoner kronor på bara några månader.

“Jag letade efter en ny affärsidé och det här trodde jag på verkligen på”, berättar grundaren Johan Runströmer.

Efter att ha drivit ett konsultbolag i flera år började Johan Runströmer plötsligt att tappa suget. Verksamheten gick bra – men det var helt enkelt inte lika roligt längre. 

”Ska jag göra det här resten av livet, frågade jag mig själv. Jag vill kunna stå för det jag gör och ha roligt på jobbet”, säger Johan Runströmer.

Nej, det var inte vad Johan Runströmer tänkte göra resten av livet. En annan idé hade nämligen börjat att spira efter ett samtal med fästmön, då de pratat om att praktiska produkter till hemmet ofta är fula, som exempelvis grenkontakter. En vanlig typ av grenkontakt är den där långa, rätt klumpiga modellen som ofta är i vit plast, med flera kontaktuttag som ofta syns såväl på kontoren som i hemmen.  

”Jag kunde snabbt konstatera att det inte fanns snygga grenuttag på marknaden. Jag ville starta ett nytt produktbolag och jag letade efter en ny affärsidé och det här trodde jag på verkligen på”, berättar Johan Runströmer. 

Johan Runströmer och hans tidigare medgrundare Viktor Lundberg (numera utköpt ur bolaget) bestämde sig för att skapa minimalistiska och snygga grenkontakter. 

De tog fram designen och begav sig sedan iväg till Hongkong för att leta tillverkare och hittade tillslut en fabrik som även samarbetar med Ikea. Resultatet blev Avolt och kollektionen Square som utrustats med el-uttag och usb-ingångar. Den lilla kuben kan fästas på ytor som exempelvis bord och väggar. 

Avolt säljer genom egen e-handel och runt 450 fysiska och digitala återförsäljare runt om i Europa. Tyskland är den största marknaden, men även Holland och Skandinavien sticker ut. 

Siktar mot 20 miljoner kronor 

Avolt lanserade i Paris för runt ett år sedan med några tusen produkter som sålde slut på ett par dagar. Uppmuntrade av framgångarna la bolaget en ny beställning från den kinesiska fabriken – men sedan kom pandemin och satte käppar i hjulen. Den kinesiska producenten stängde ned i nästan tre månader och det var först i somras som Avolt fick hem sin första riktiga produktionsbatch. 

”Men sedan dess har vi sålt för 5 miljoner kronor på fyra månader. Taktar vi på 12 500 produkter i månaden kommer vi omsätta 20-22 miljoner fram till bokslutet i juni nästa år”. 

Nu, när den andra vågen av Covid-19 sveper in, är bolaget förberedda och har byggt upp ett större lager. En tiondel av den totala omsättningen sker genom egen e-handel, resterande del säljs genom återförsäljare och distributörer.

Under nästa år ska Avolt lanserar mot marknader som USA, Storbritannien och Asien, som kräver andra typer av uttag. I nuläget arbetar tre personer i bolaget och planen är att utöka personalstyrkan, specifikt för att arbeta med digitalisering och stärka den egna e-handeln. 

Det ligger mycket engagemang och eftertanke bakom skapandet av såväl varumärket som produkten, och Johan Runströmer har tagit hjälp av flera experter för att forma bolagets strategi. 

”Många tror initialt att alla kommer köpa din funktionsbyxa för att det är den snyggaste som finns, men det är inte sanningen. Brandingen är en stor del av produkten och varumärket”, säger Johan Runströmer. 

En del av varumärkesstrategin är att enbart samarbeta med utvalda butiker inom nischer som mode, möbler och inredning, som exempelvis NK och Länna möbLer.

”Vi vill inte sälja på kedjor som pressar priser. Det ska finnas i rätt kanaler, finns det för brett kan det förstöra varumärket, och eftersom vi har en långsiktig plan för företaget vill vi ta hand om vårt brand”, säger Johan Runströmer. 

 

Läs mer