Försäljningen av munskydd skjuter i höjden: "Nästan en tiodubbling"

ApoteaNätapotek

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Skärpta restriktioner skapar rusning.

I takt med att smittspridningen har blivit allt värre i Sverige har debatten om munskydd tagit nu fart. Folkhälsomyndigheten har ännu inte gått ut med en rekommendation att använda munskydd och statsepidemolog Anders Tegnell har varnat för att det kan leda till en falsk säkerhet.

Men trots myndighetens tvekan så skjuter nu försäljningen av munskydd i höjden i Sverige. Nätapoteket Apotea, som är störst i Sverige, har sett en extrem ökning den senaste tiden.

"Förra veckan landade försäljningen på omkring 700.000 munskydd", säger Pär Svärdson, grundare och vd till nyhetsbyrån TT.

"Det är inte riktigt en tiodubbling, men inte långtifrån."

Enligt honom kan det vara ett tecken på att människor vill hamstra munskydd om de skulle bli obligatoriskt att ha dem i till exempel kollektivtrafiken. 

Även statliga Apoteket har sett en kraftig ökning under den senaste tiden. Totalt har Apoteket sålt 5 miljoner munskydd hittills i år, en kraftigt ökning från ett vanligt år då man säljer ungefär 100.000.

Läs mer