Sök

Society icon vill göra dig till influencer – växer snabbt och expanderar

Society icon

Mose Hargot, vd och grundare Society icon.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Detta är bara början för oss”, säger Society icons grundare Mose Haregot.

Society icon bygger sin affärsmodell kring att arbeta med influencers. Bolaget har byggt en plattform som knyter ihop såväl mindre som större profiler med varumärken som vill samarbete med dem. 

Bolaget grundades av Mose Haregot och expanderade nyligen till Danmark där de startade ett partnerskap med mediejätten Bonniers danska filial Benjamin Media och tidningen Costume Magazine. Samarbetet går ut på att magasinets läsare ges en chans att skapa innehåll för såväl tidningen som för kommersiella partners och annonsörer. 

Nu avslöjar Society icon hur det gått under året. Bolaget beskriver 2020 som sitt första riktiga verksamhetsår där de fått teknik och organisation på plats. Under det första kvartalet i år omsatte de runt 350.000 kronor och har sedan fått upp farten rejält under pandemin. Prognosen är att stänga året på 10 miljoner kronor sett till omsättning på den svenska marknaden. Resultatet är okänt men under förra året omsatte bolaget 2,4 miljoner kronor och backade 2,3 miljoner kronor. 

Fantastiskt år

”2020 har ironiskt nog varit ett fantastiskt år för oss, digitaliseringen har eskalerat under denna kris och samtidigt har marknaden förstått och sett det värde vi skapar med vår unika modell.”, kommenterar Mose Haregot. 

Han berättar att Society icon landat flera nya samarbeten. 

”Tack vare hårt jobb och att fler och fler stora varumärken och partners börjat bjuda in och aktivera sina egna kunder via vår teknik har vår affär ökat snabbt, vilket nu möjliggör stora expansionsplaner för 2021 med flera nya marknader”, säger Mose Haregot. 

Nu är det grannlandet Norge som står på tur, även här i samarbete med Bonnierägda Costume Magazine. Mose Haregot beskriver dem som den perfekta partnern för att erövra den norska marknaden. 

”Genom vårt partnerskap i Danmark har vi sett hur de delar vår vision om framtidens kommunikation, att bjuda in sin egen publik att bli en del av och stärka deras varumärke, affär och lojalitet”.

Bolaget har tidigare tagit in 6 miljoner kronor i riskkapital. Under nästa år är planen att expandera till Storbritannien och nå en omsättning på 50 miljoner kronor. 

”Detta är bara början för oss. Förutom att återigen minst fyrdubbla det svenska resultatet 2021 från föregående år så kommer nästa år bli ett år då vi kommer fokusera på flera och större marknader". 

Läs mer