Det är nu andra året Mediepodden sammanställer Poddsverige, som utgår från poddindex och manuellt insamlad data från hundratals poddar i Sverige. Eftersom det är andra året har vi också bättre kunnat mäta förändringar, vilka aktörer som dominerar marknaden och vilka kategorier som växer. Förra året visade våra beräkningar att den svenska poddmarknaden omsatte 190 miljoner kronor i annonsintäkter.
Mycket, tyckte Mediepoddens Olle Lidbom. Lite, tyckte undertecknad.
Inte minst med bakgrund av att Mediepodden nyligen kunde konstatera att de hundra mest framgångsrika svenskarna på Patreon omsätter 27 miljoner kronor om året, och en majoritet av dem är poddar.
Men samtidigt: Det vi mäter är alltså bara svenska poddars annonsintäkter, inte andra intäktskällor och inte heller produktionskostnader. Men viktigast är att vi i år ser en utveckling. På ett år har intäkterna ökat med 51 miljoner, ungefär 25 procents ökning jämfört med förra året. Det är också nästan lika mycket som lyssningen ökat: 24 procent.
På ett år!
Att annonsintäkterna ännu inte är större kan också förklaras av att en stor del av poddarna kommer från Sveriges radio. Public service-aktören dominerar även i år med att få 46 procent av alla lyssningar på poddar. Det är en ökning från året innan och ett styrkebesked för ett SR som annars fortsätter tappa en ung publik i linjär radio.
Vi kan också se att flera av de tyngst och mest tongivande poddarna har svårt att hävda sig. Både Värvet och Framgångspodden tappar lyssnare. Och vi ser att nya poddar enkelt kan slå sig fram. En av årets stora raketer är Ursäkta! med komikern Johanna Nordström som på bara några veckor har blivit en av Sveriges största kommersiella poddar.
Så vad betyder allt det här framåt? I Mediepodden analyserar jag och Olle Lidbom alla detaljer om den svenska poddmarknaden nu och framåt.
Lyssna här