Stina Bergfors tar klivet in i Budbees styrelse: "Kommer spela en nyckelroll"

Budbee last mile
Stina Bergfors tar klivet in i Budbees styrelse: "Kommer spela en nyckelroll"

Stina Bergfors går in i Budbees styrelse. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Budbolaget stärker styrelsen.

Den svenska startupen Budbee är en av flera aktörer som de senaste åren har storsatsat på att lösa det som brukar kallas för “last mile”. Den sista leveransen ut till konsumenten. Nu stärker Budbee upp i styrelsen med en riktig tung profil.

Transportbolaget har tidigare tagit in tunga investerare i form av både H&M, Stena-familjens investeringsbolag Stena Sessan och Kinnevik, men också profiler som Sebastian Siemiatkowski och Paul Fischbein. Så sent som i år fyllde bolaget kassan med 278 miljoner kronor. 

Nu visar handlingar från Bolagsverket att H&M:s styrelsemedlem, den tidigare United Screens-grundaren och Google Sverige-chefen Stina Bergfors tar klivet in i Budbees styrelse. 

“Stina Bergfors har en stor kompetens inom både digitalisering och ledarskap. Hon kommer att spela en nyckelroll i vår fortsatta expansion”, säger Fredrik Hamilton, vd och grundare Budbee i en kommentar.

Budbee omsatte 150 miljoner kronor under 2019 med ett minusresultat på drygt 66 miljoner kronor. Bolaget har satsat kraftigt på snabb expandering både inom Sverige och ut i Europa. Budbee har även börjat satsa på egna postboxar där kunder kan hämta ut paket.

Stina Bergfors var chef för Google i Sverige mellan 2008 och 2013 då hon lämnade annons- och sökmotorjätten för att istället grunda mediebolaget United Screens. Några år senare, i början av 2018, meddelade den tyska mediejätten RTL group att de köpte upp United Screens för 120 miljoner kronor plus eventuella tillägg.

Läs fler artiklar
LÄS MER