Sök

Nakd-grundaren slår tillbaka mot kritiken: "Vi kommer vara bland de bästa i världen"

NakdModeHållbarhet

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Modeentreprenören håller inte med om kritiken mot hans hållbarhetsinitiativ.

Under förra veckan berättade Nakds grundare Jarno Vanhatapio om planerna att sälja 1 miljon artiklar under rea-perioden som har kommit att kallas Black Week. Men planen var inte bara att sälja mycket – utan att också klimatkompensera för all försäljning för att göra en klimatneutral Black Week. 

Nakd har sedan tidigare lagt fram ambitiösa mål om att vara klimatneutrala till 2025. Planer som också inkluderar transparens kring tillverkningen och plagg som får flera liv genom cirkularitet. 

Men Jarno Vanhatapio fick  kritikför sitt utspel. August Bard Bringéus, grundare av Asket som bygger en affärsmodell på att sälja färre kläder, skrev bland annat på Linkedin:

“Vi kan inte köpa oss fram till hållbarhet. Varken som konsumenter eller som varumärke via kompensation. Varje produkt har en påverkan och en terminologi som ”klimatneutral” antyder att konsumenterna kan köpa dina varor utan påverkan”

När Jarno Vanhatapio gästar Breakit Live svarar han på kritiken att sälja 1 miljon plagg och samtidigt vara klimatneutrala. 

“Det är inget motsatsförhållande i det. Vi har en väldigt ambitiös plan i hur vi ska bli klimatneutrala som bolag. Så länge som det är lagstadgat att man behöver kläder på kroppen så kommer det att säljas kläder. Vi kommer att vara ett av de bästa bolagen i världen på det. Då vill vi att man väljer oss framför andra”, säger Jarno Vanhatapio i sändningen.

Samtidigt riktar Jarno Vanhatapio själv en känga till Asket-grundaren.

“Jag har sett deras prospekt och jag investerade inte. Jag vet att de vill sälja mer och mer plagg varje år även dem."

Här diskuterar han frågan med riskkapitalbolaget Backing Minds grundare Susanne Najafi och Breakits reporter Caroline Englund.

 

 

Läs mer