Sök

Annonssamarbete med Mercedes-Benz

Dieselladdhybrid som tjänstebil – kraft och körglädje med låga utsläpp

MercedesTjänstebilladdhybrid

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Allt fler upptäcker möjligheterna som laddhybriden för med sig. Mercedes-Benz erbjuder dessutom dieselladdhybrider.

Laddhybriderna har snabbt blivit uppskattade som tjänstebilar bland landets företag. För många är dieselladdhybriden det bästa av två världar. Vardagskörningen kan i regel skötas med eldrift – hela 75 procent av de bilresor vi gör är nämligen under 20 kilometer. Genomsnittsbilisten kör 34 kilometer per dag (Källa: Trafikanalys).

Men när resorna drar ut på tiden är det en viktig trygghet i att den kraftiga dieselmotorn tar över driften på längre sträckor. Med låg bränsleförbrukning och effektiv avgasrening står dagens dieselmotorer för både låga CO2-utsläpp och låga utsläpp av kvävedioxid (NOx).

E-Klass med komfort och körglädje

En av de mer uppmärksammade dieselladdhybriderna från Mercedes-Benz är E 300 de – bland annat som rymlig och bekväm kombi. Bilen är automatväxlad med nio steg och kan även beställas med 4MATIC permanent fyrhjulsdrift.

Det finns ett antal mycket välavstämda körlägen som gör det lätt att hushålla med el och få ut det bästa utav sin laddhybrid. Det finns ett renodlat elläge som är som perfekt för stadstrafik. Om din slutdestination ligger i tätort, tillåter körläget Battery Level att spara på el när du kör på motorväg eller landsväg. Om du ställer in ett destinationsmål i navigatorn, hjälper den till med att använda hybridsystemet på det smartaste sättet.  

Läs mer om Mercedes-Benz laddhybrider här!

Dieselladdhybrider är också riktigt kul att köra. Om bilen släpper loss den kombinerade systemeffekten på 306 hk och 700 Nm, blir det rejält drag i accelerationen. E 300 de klarar av sprinten från 0–100 på cirka sex sekunder.

I Mercedes me-appen kan du bland annat följa bilens laddningsprocess och aktivera förklimatiseringsfunktionen innan du sätter dig i bilen – ett uppskattat lifehack, framförallt under vinterhalvåret.

Batteriet är på 13,5 kWh och räcker till ungefär 4-5 mils blandad körning. Med en vanlig laddbox tar det knappt två timmar att ladda fullt.

Uppdaterad med ny teknik

I det senaste utförandet drar E-Klass-modellerna nytta av Mercedes-Benz kraftiga teknikutveckling. Bland annat ingår stor touchscreen med Mercedes-Benz egna infotainment- och nagivationssystem MBUX med inbyggd röststyrning. Som tillval finns även MBUX Interiörassistent som gör att du kan styra systemet med hjälp av gester i luften. Tack vare artificiell intelligens (AI) lär MBUX sig snabbt dina vanor och preferenser och kan komma med förslag på vad du ska göra.

Bromskraftåtervinning gör att högvoltsbatteriet kan laddas vid inbromsningar. Dessutom finns naturligtvis moderna hjälpmedel som dödvinkelassistent och parkeringspaket med 360-kamera som även kan hjälpa till att parkera automatiskt. Stöldskyddssystemet Urban Guard gör att du får en notis i telefonen direkt ifall något skulle hända med din bil när den står parkerad.

Smart farthållare

En annan spännande nyhet är de uppdaterade förarassistentsystemen, som nyligen utnämndes av EuroNCAP som marknadens bästa. Den aktiva styrassistenten hjälper till att hålla rätt kurs och sensorer i rattkransen säkerställer att föraren har händerna kvar på ratten.

Den adaptiva farthållaren DISTRONIC använder data från både navigering och vägskyltar för att anpassa farten automatiskt. Dessutom justeras farten i kurvor och rondeller.

Allt fler företag börjar i dag se över totalkostnaden (TCO) vid sina inköp och leasingavtal av tjänstebilar. Då framkommer inte sällan att laddhybriden är ett utmärkt alternativ som blir prisvärt i längden. Med dieselladdhybriden kan såväl ekonomi som miljöpolicy tillgodoses för många företag.

Läs mer om Mercedes-Benz laddhybrider här!

Vill du boka provkörning? Gör det direkt här! 

Läs mer