Sebastian Siemiatkowski svingar mot medierna: “Lättja, okunskap och klickjakt?”

Klarna e-handel fintech
Sebastian Siemiatkowski svingar mot medierna: “Lättja, okunskap och klickjakt?”

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT.

Towe Boström

Reporter

Sebastian Siemiatkowski är på krigsstigen igen.

Under hösten har Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski svingat vilt på Twitter flera gånger. Kritiken har bland annat handlat om att försvara Klarna och såga blancolån, liksom svenska mediers bevakning av Amazon. 

Nu är han på krigsstigen igen och svingar mot medier (inklusive Breakit) och politiker i en rad nya twitterinlägg, som kretsar kring skulder. 

Sebastian Siemiatkowski säger att bolaget redan genomfört flera åtgärder för hjälpa kunderna att betala fakturorna i tid – men menar att Klarna trots det svartmålas i media och utpekas som anledningen till den ökande skuldsättningen. 

”Oklara avgifter & dyra delbetalningar – det är vad Klarna lever på, om man ska tro journalister och politiker”, twittrar Sebastian Siemiatkowski. 

Enligt honom får runt 5 procent av Klarnas 14 dagars-fakturor påminnelseavgift, medan 0,6 procent går till inkasso, något han menar är betydligt lägre än de procentsatser Finansinspektionen presenterat rörande marknaden för  konsumtionslån.  

”Kan det vara så att politiker och media riktat sina anklagande påståenden och rubriker mot Klarna pga lättja, okunskap, gammal vana och klickjakt?”, frågar sig Sebastian Siemiatkowski.   

Vill att blickarna riktas mot blancolån

Istället tycker han att blickarna ska riktas mot blancolånen när det pratas om problemen kring konsumtionslån. 

Grundaren berättar även att Klarna ska släppa en tjänst som på sikt ska minska antalet betalningspåminnelser. Kunderna ska kunna få tillbaka pengarna om de gör ett test som hjälper dem att inte glömma fakturorna framöver. 

Intäkterna från påminnelseavgift, 60 kronor per faktura, är inte något Sebastian Siemiatkowski håller högt, enligt budskapet på Twitter.  

“Vi kallar det “negativa intäkter” eftersom det är en kostnad kunden inte bett om. Leder till skamkänslor för vissa och irritation mot Klarna för andra. INTE bra för oss!”.

Klarna-grundaren har den senaste tiden varit mer aktiv på sociala medier. Men är det verkligen bra? Vi har frågat några experter. 

 

Här diskuteras Klarnagrundarens twittrande i Breakit Live.

Läs fler artiklar
LÄS MER