GlowId fortsätter tälja guld på koreansk hudvård

Glowid e-handel
GlowId fortsätter tälja guld på koreansk hudvård

Cecilia Ortmark Söder. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

”Vi var oroliga när corona kom, och undrade hur det skulle gå med leveranserna när vi inte visste hur det skulle påverka Korea”, säger Cecilia Ortmark Söder, grundare av hudvårdsmärke GlowId.

Det har gått åtta år sedan Cecilia Ortmark Söder flyttade till Korea, närmare bestämd staden Seoul. Här kom hon i kontakt med, och fastnade för, den koreansk hudvården. 

”Jag hade intresse för hudvård innan men det blev tio gånger starkare i Korea. De har en fantastiskt marknad”, har hon tidigare berättat för Breakit. 

Hon beskriver Korea som ett land som ligger tio år före sett innovationen och utvecklingen av hudvård. När flyttlasset gick tillbaka till Sverige insåg Cecilia Ortmark Söder att det fanns ett problem – utbudet av koreansk hudvård höll inte måttet här hemma. 

Var oroliga när pandemin kom

Så för tre år sedan startade hon därför GlowId, som är en exklusiv distributör för ett antal koreanska hudvårdsmärken i Norden. Och tillväxten har inte låtit vänta på sig – under förra året omsatte bolaget över 20 miljoner kronor med en miljon kronor i vinst. 

Därefter har pandemin helt ritat om förutsättningarna för många bolag. 

”Vi var oroliga när corona kom, och undrade hur det skulle gå med leveranserna när vi inte visste hur det skulle påverka Korea, det kunde ha slagit hårt mot oss”, berättar Cecilia Ortmark Söder. 

Så blev det inte – efterfrågan har istället ökat. Om allt fortsätter enligt plan kommer GlowId att stänga 2020 (brutet räkenskapsår som avslutat i mars) med en omsättning kring 40 miljoner kronor med positivt resultat på ett antal miljoner kronor. 

“Utmaning att fortsätta växa lika snabbt” 

Cecilia Ortmark Söder berättar att Korea var snabba med att hantera och förebygga corona. Hon märkte av vissa förseningar i leveranser, men det var inget som påverkade bolaget i större utsträckning. GlowId transporterar alla produkter till sjöss, är vana vid lite längre leveranstider och har byggt upp ett ordentligt lager. 

I dag arbetar åtta anställda samt ett antal konsulter inom bolaget. GlowId satsar på hela Norden där den svenska marknaden står för lejonparten av omsättningen. 

”Det stora utmaningen är att fortsätta växa lika snabbt. Vi behöver rekrytera och tänka kring personal på ett annat sätt, det gäller att få in rätt personer på rätt plats”. 

I dagsläget sker hälften av försäljningen genom egen e-handel och resterande del genom återförsäljare. GlowId arbetar med ett mindre antal koreanska varumärken och nordiska återförsäljare, som exempelvis & Other Stories och Skincity, vilket varit en strategi sedan starten. 

”Vi har valt att inte jobba med så många, det är en röd tråd och vi vill växa säkert. Vi vill inte ta in för många märken då det är viktigt för oss att sätta oss in i produkterna och kunna möta våra egna krav”.

Uppvaktas av investerare 

Cecilia Ortmark Söder uppger att investerare visat intresse för bolaget redan sedan starten, men konstaterar att hennes GlowId klarat sig bra på egen hand. 

Hon har tidigare berättar att hon själv packade paketen och skrev handskrivna hälsningar till kunderna i början- Den personliga närheten, på exempelvis sociala medier, har varit viktigt för tillväxten. Något som dock tenderar att bli svårare i takt med att bolag och organisationer växer. Ett sätt att behålla den personliga touchen har varit att involvera alla anställda och exempelvis låta dem kommunicera sina egna hudvårdsrutiner i sociala medier.

Och de handskrivna lapparna har hon inte gjort avkall på. 

”Den som packar paketet skriver under med sitt namn, men numera hinner jag inte packa alla paket själv”

Läs fler artiklar
LÄS MER