Sök

Nakd-chefen har ett helt team som bara scoutar nästa generations influencers

Nakde-handel

Natasha Billing är varumärkeschef på Nakd. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Scouter som åker runt och letar fotbollstalanger bland ungdomar är välkänt sedan länge.
E-handelsraketen Nakd har tagit upplägget till sociala medier.
“Vi vill hitta dem innan någon annan gör det”, säger varumärkeschefen Natasha Billing.

Modebolaget Nakd fortsätter växa i raketfart. Bara under andra kvartalet 2020 omsatte e-handlaren en halv miljard.

Bolaget är känt sina offensiva satsningar på influencer-marknadsföring. Men hur gör de mer konkret för att hitta alla influencers?

“Vi har samarbetar med cirka 4.000 influencers runtom i världen varje månad. I varje geografiskt område försöker vi identifiera de som är mest relevanta, och sen kontaktar vi dem för att till exempel göra en kollektion ihop med dem”, berättade Nakd:s varumärkeschef Natasha Billing på det digitala eventet Tidskriftsdagen på torsdagen.

Bolaget – som från början var väldigt fokuserat på Instagram – har nu också breddat sig och är aktivt på Youtube och Tiktok.

Nästa generations unga kvinnliga röster i digitala kanaler

“Jag jobbade tidigare på Asos (brittisk modejätte) och där arbetade vi inte alls lika utstuderat med influencers. Jag har ett helt team som bara jobbar med att hitta nästa generations unga kvinnliga röster i digitala kanaler”, sa Natasha Billing.

Nakd jobbar med en kombination av hårda datakällor och magkänsla för att hitta influencers innan de blir stora.

“Vi vill hitta dem innan någon annan gör det. Det handlar bland annat att ha koll vilken tillväxttakt de har i antal följare. Även du än så länge bara har en pytteliten publik så säger ju takten i tillväxten något om hur stor du kan bli i framtiden”, sa varumärkeschefen under eventet.

Läs mer