Farväl alla stegtävlingar – här är trion som vill ruska om friskvården

Breakit - Farväl alla stegtävlingar – här är trion som vill ruska om friskvården
Nicholas Roman, vd för Egetto. Foto: press och Marc Femenia / TT.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Startupen Egetto har tagit fram en app som hjälper företag att väcka liv i de anställdas träningslust.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Nicholas Roman och hans två medgrundare hade tröttnat på att bolagen de arbetade för bara körde “tråkiga stegtävlingar” varje vår. Det var enbart folk som redan tränade som hakade på – och vann.

“Jag är en väldigt aktiv person men mina kollegor som kanske hade behövt röra sig var aldrig med. Så vi tänkte att det måste finnas något mer tekniskt, socialt och engagerande sätt att göra det på,” säger Nicholas Roman som är medgrundare och vd för Egetto.

I januari 2013 lanserades tjänsten under namnet Stadium Business Battle men ändrade namn till Intersport Challenge ett år senare i samband med bytet av samarbetspartner. Det är en webbaserad friskvårdstävling där utmaningen sker i lag och de anställda kan välja den aktivitet som passar dem bäst.

“Det kan vara allt från skidor och promenader till golf och dans. För varje aktivitet beräknas en personlig kaloriförbränning som automatiskt konverteras till lagpoäng. På så sätt blir det en teambuildingaktivitet. I vår senaste mätning svarar 76 procent att de har börjat röra på sig mer eller mycket mer tack vare utmaningen,” säger Nicholas Roman.

Egetto samarbetar med träningsapparna Endomondo och Runkeeper där deltagarna kan välja att mäta och spara sina träningsresultat. Som en ytterligare motivationsfaktor kan de anställda välja en välgörenhetsorganisation att samla in pengar till, via sin utmaning.

Varför ska man använda sig av er tjänst istället för att ordna en tävling själv?

“Dels för att vi är en global produkt, företaget kan bjuda in kollegor från hela världen att vara med. Vid ett tillfälle bjöd en kund in anställda från sju dotterbolag, vilket annars kan bli ett administrativt problem. Vi har haft deltagare från 17 länder, allt från Japan till USA.”

Under 2015 hade Egetto 43 olika företag som kunder, däribland SJ, Stora Enso och Viasat. Det innebär mellan 7 och 10.000 deltagare eller användare. Egetto tar ut en avgift för antalet personer som kunden anmäler till tävlingen och förra året slutade omsättningen på en miljon kronor. 2016 är målet att den siffran ska sluta på minst 2,5 miljoner.

Egetto ingår nu i Stings inkubatorprogram och har börjat söka efter finansiering för att kunna trycka på gaspedalen. Bolaget tog in en knapp miljon kronor från Intersport i samband med partnerlanseringen 2014.  

“Nu vill vi expandera och växa på den europeiska marknaden, vi tittar främst på England och Tyskland,” säger Nicholas Roman.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel