Sök

Readly ökar omsättning men även förlusten – 30 procent fler prenumeranter

Readly

Maria Hedengren, vd Readly. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Magasinstjänsten ökade med 35 procent – men förlusten ökar också.

Tidigare under hösten gick den digitala magasinstjänsten till börsen. Noteringen blev något skakig eftersom jättarna Allers och Bonnier tätt inpå börsdebuten meddelade att de inte tänkte förlänga avtalen.  I mitten av oktober kom man dock överens med Allers och deras titlar kommer nu att finnas kvar på tjänsten.

Nu redovisar man ökande omsättning under det tredje kvartalet, bolagets första som noterat. Samtidigt ökade rörelseförlusten. 

"Bland våra huvudmarknader var utvecklingen i Storbritannien speciellt stark, med ökad omsättning med mer än 50 procent och en stark trend i förvärv av antal nya prenumeranter", säger vd Maria Hedengren i ett pressmeddelande. 


## Omsättningen steg 34,9 procent till 93,5 miljoner kronor (69,3). Det hänförs delvis till minskad moms i vissa länder. Justerat för denna effekt ökade intäkterna med 29,7 procent.

## Rörelseresultatet blev -51,2 miljoner kronor (-33,4). Detta uppges vara i linje med bolagets förväntningar, och bolaget ska fortsatta att investera i marknadsföring för att konvertera kunder.

## Resultatet före skatt var -47,1 miljoner kronor (-33,9).

Resultatet efter skatt blev -47,2 miljoner kronor (-33,9).

Resultat per aktie hamnade på -1,6 kronor (-1,3).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -19,8 miljoner kronor (-42,1).

Likvida medel uppgick till 582,3 miljoner kronor (171,7).

Antalet betalande prenumeranter uppgick till 339 557, motsvarande en ökning om 29,7 procent kontra fjolårets siffra om 261 828.

"Framgent kommer vi lägga stor vikt vid att utveckla vår produkt för att förbättra upplevelsen på vår plattform ytterligare. Digitaliseringen av magasinindustrin är ännu i ett tidigt skede, men Readly är väl positionerat för att fortsätta leda och transformera den här branschen", säger vd:n Maria Hedengren.

Läs mer