Att kunna möta sina kunder i digitala kanaler har för många blivit en överlevnadsfråga under pandemin. Vissa har kämpat för att ställa om till onlineförsäljning medan andra kunnat skala upp från en grund som redan fanns på plats.
”Genom att tänka kreativt kan man hitta sätt att sälja på nätet för att inte tappa kunder och intäkter, det handlar i mångt och mycket att förstå förändrade kundbeteenden och fundera över vad det betyder för de kanaler man väljer att vara i”, säger Peter Dalmalm, chef för företagsmarknaden på Nordea Sverige.
Han har stor vana av att coacha företag i kris, och återkommer ofta till vikten av att tänka brett och se över såväl kostnadskostym som intäktsmöjligheter i sina råd.
”Det viktigaste är att se över kostnadsbasen på lång och kort sikt, samtidigt som du undersöker om det finns alternativa intäkter som väntar någonstans. Vi kan se fantastiska exempel på handlingskraft bland våra kunder. De har gjort allt från att avyttra lokaler och tillgångar till att börja sälja nya produkter via nya kanaler”, säger Peter Dalmalm.
Ett ökat fokus på onlineförsäljning kan driva intäkter men också möjliggöra en mer effektiv kostnadsbas. Här är några tips för att komma igång och boosta den digitala affären ytterligare:
1. Välj en plattform som företaget kan växa med
Att starta onlineförsäljning behöver inte innebära att investera en massa pengar i utveckling och programmering. Det mesta finns nämligen redan tillgängligt i färdiga prenumerationslösningar, så du behöver inte bygga en egen. Men innan man sätter igång är det viktigt att fundera igenom sina affärsmål och utifrån dem välja en plattform som företaget kan växa med. Det är inte alltid bäst att välja den enklaste och billigaste plattformen, den ska också stötta företaget på sikt. Se också till att du väljer en betalningsplattform som är enkel och smidig för både dig och dina kunder.
2. Säkra konverteringarna
En huvudvärk för många e-handlare är övergivna varukorgar – hela 77 procent av påbörjad onlineshopping avslutas i förtid.
Axel Bruzelius är ansvarig för Startup & Growth på Nordea. Han ser ofta hur startup-bolag brottas med e-handeln.
”Se till att din lösning är enkel och tydlig, så att man inte får överraskningar om extrakostnader och betalsätt i sista steget. Låt kunden handla utan att behöva logga in med alla sina personuppgifter och se till att det finns ett brett utbud av betalningsalternativ.”
3. Bygg ett dream team
Om den digitala satsningen är på allvar räcker det inte med att lägga hela initiativet i knät på en stackare på säljavdelningen. För att lyckas med konverteringen krävs flera superkrafter. Sara Öhman, digital konsult och föreläsare, har identifierat fyra personlighetstyper som behövs för att ro en lyckad e-handel i hamn.
”Den digitala planeraren” arbetar med företagets långsiktiga strategi och håller koll på nästa steg. ”Det kreativa geniet” ser till att erbjudandet hela tiden kläs in i ett tilltalande formspråk. ”Tekniknörden” säkerställer att allting fungerat dygnet runt, medan ”Datamästaren” är expert på att omvandla kunddata till nya insikter.
Axel Bruzelius på Startup & Growth poängterar att allting handlar om relationer snarare än teknik.
"I slutändan vill du ha lojala kunder som återkommer, oavsett på vilket sätt de handlar eller kommunicerar. Se till att jobba på kundrelationerna och ställ ärliga frågor om vad de föredrar. Då har du en bra grund att bygga vidare från."
Läs också: 5 saker att tänka på när du startar e-handel
Läs mer om hur Nordeas Startup & Growth-team kan stötta skalbara bolag att växa!