Sök

Annonssamarbete med SJ

SJ:s affärschef: ”Vi har alla möjlighet att skapa hållbar förändring”

SJHållbarhetTåg

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

SJ fick ställa om snabbt när pandemin rullade in. När affärsresenärerna så småningom kommer tillbaka är de sannolikt mer intresserade än någonsin av vad tåget har att erbjuda i form av såväl hållbarhet som produktivitet.

SJ gick från att ha företag på kö som efterfrågade hållbara affärsresealternativ, till att i princip se sin verksamhet störtdyka.

”Vi hade väldigt goda förutsättningar framåt,” berättar SJ:s affärschef Petter Essén i livesändningen Breakit Impact Challenge. ”Det var en starkt positiv trend innan krisen, med god punktlighet, spännande teknikutveckling och stor efterfrågan på klimatsmarta lösningar.”

Men plötsligt var något annat i fokus: tryggheten och omsorgen om passagerare och personal blev det absolut viktigaste.

”Vi ställde om snabbt till att jobba med avspärrade platser, bättre städrutiner och ombokningsbara biljetter.”

Läs mer om hur SJ jobbar med hållbarhet.

Hållbarhet är att utveckla produkten

Det låter nästan som att SJ har landat i hållbarhetstriangelns tredje hörn, med ett ökat fokus på social hållbarhet? Petter Essén vill inte riktigt välja sida.

”Hållbarhet är ett ledord för hela SJ som företag. Den största nyttan för klimatet vi kan göra är att göra vår produkt ännu bättre så att fler väljer tåget istället för andra transportmedel.”

Inom Breakit Impact Challenge är förhoppningen att många bolag kommer att passa på och skruva på sin resepolicy för att reducera klimatavtryck på lång sikt och etablera nya vanor.

Fyra nycklar till hållbara beteendeförändringar

Klimatpsykologen Kata Nylén jobbar dagligen med att stötta företag och organisationer i sitt hållbarhetsarbete ur ett psykologiskt perspektiv. Hon menar att det finns fyra viktiga byggstenar för att skapa beteendeförändringar som faktiskt fastnar. Så här summerar hon dessa:

  • 1. Riktning: Vilka beteenden är önskvärda?
  • 2. Kompetens: Har vi tillräcklig kunskap för att genomföra förändringarna?
  • 3. Möjlighet: Är det praktiskt möjligt givet rådande förutsättningar?
  • 4. Motivation: Förändringen måste upplevas som positiv, att man tjänar på att genomföra den.

”Påtvingade beteenden kräver förstärkare för att fastna och bli en vana som håller i sig. I det här fallet kan det vara positivt att många andra befinner sig i samma situation,” säger Kata Nylén.

Produktivitet, pris och klimat

Petter Essén menar att den här typen av verktyg kan vara värdefulla att ta med in i arbetet med SJ:s affärskunder.

”Våra företagskunder är väldigt engagerade. De vill följa upp, göra reseanalyser och tittar gärna på olika aspekter.”

Den extra arbetstiden, kombinerat med ett pris som ligger på hälften av flyget, gör att tåget blir en väldigt attraktiv produkt.

Klimatpåverkan är till exempel en viktig del, menar Petter Essén. Men många företag ser även närmare på hur man kan göra affärsresan mer produktiv.

”Den extra arbetstiden, kombinerat med ett pris som ligger på hälften av flyget, gör att tåget blir en väldigt attraktiv produkt. Och drivet kan komma från skilda håll inom företagen, eftersom tåget ger olika typer av fördelar.”

Så vad tar vi med oss efter pandemiåret ur ett SJ-perspektiv? Petter Essén är på det stora hela optimistisk inför framtiden.

”Det mest fascinerande är ändå vår otroliga förmåga till förändring,” säger han. ”När något blir viktigt kan vi anpassa oss, både som individer och som samhälle. Det är en stor insikt: att vi genom våra val faktiskt kan bidra till positiv förändring.” 

Läs mer om SJ:s erbjudande för företagskunder!

Läs mer