Sök

Babba Rivera lägger ner Bybabba – Ceremonia är hennes nya satsning

Ceremonia

Babba Rivera. Foto: press/Ceremonia.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Jag gillar att ge allt och se saker leva upp till sin fulla potential”, säger Babba Rivera.


Babba Rivera har flera större projekt bakom sig. Hon var med och lanserade Uber i Sverige 2013 och flyttade sedan till New York där hon arbetade inom startupen Away och sedan grundade sin varumärkesbyrå ByBabba. 

Nu är hon igång med en ny satsning – hårvårdsvarumärket Ceremonia som riktar sig till en latinamerikansk målgrupp. Bland Ceremonias första produkter finns en hårolja. 

”Det är för människor som vill optimera sitt naturliga hår genom vårdande produkter, istället för att använda giftiga stylingprodukter under korta perioder”, säger Babba Rivera till Forbes. 

Tagit in nästan 10 miljoner

Bolaget har tagit in 1 miljoner dollar, närmare 9 miljoner kronor, i kapital från riskkapitalbolag som Sogal Ventures, Xfactor ventures och Females founders found. 

Ceremonia har en tydlig koppling till Babba Riveras egna rötter. För Forbes berättar hon om sina erfarenheter av att växa upp som latinamerikan i Sverige, och hur det var svårt att hitta förebilder och personer att relatera till såväl i mediebruset som i skönhetsbranschen. När hon flyttade till USA återfick hon kontakten med sina rötter. 

”För första gången kunde jag se mig själv i andra och inse hur många som växt upp mellan olika kulturer, precis som jag själv”, berättar hon.  

Lägger ner Bybabba

Den ursprungliga planen var att lansera varumärket genom Bybabba, men nu kommer varumärkesbyrån istället att läggas ned. Babba Rivera säger att planen ursprungligen var att driva båda bolagen. 

”Jag är inte någon som gör småsaker. Jag gillar att ge allt och se saker leva upp till sin fulla potential. När vi arbetade med Ceremonia började det att ta mer och mer kraft, till en punkt där det var var uppenbart att det här var mitt nya kall”, berättar Babba Rivera. 

Forbes skriver att latinas tillhör de griper som spenderar mest pengar på skönhetsprodukter, men ändå tenderar att bli förbisedda av traditionella varumärken. 

Pocket Sun, som är partner på Sogal ventures, säger att de har en starkt tilltro till varumärken som vänder sig till människor som blivit missförstådda eller förbisedda. 

”Det här skapar en känsla av tillhörighet och sammanhang, vilket är något av det kraftfullaste du kan bygga som ett varumärke. Babba är den bästa personen för det här”, säger Pocket Sun. 

Läs mer