Veat vill växa snabbt med växtbaserat i matautomater – har spanat på USA

Veat mat Vego
Veat vill växa snabbt med växtbaserat i matautomater – har spanat på USA

Andreas Karlsson, vd på Veat. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Backas av namnkunniga profiler och vill växa i Europa redan nästa år.

Den svenska startupen Veat satsar på matautomater med helt växtbaserade alternativ. Idag lanserar de sina första automater i Stockholm och satsningen backas av flera tunga investerare. 

Andreas Karlsson är grundare och vd på bolaget. Han har tidigare arbetat på Finansdepartementet och har en master i global affairs från Yale och en kandidat från Handelshögskolan i Stockholm. Satsningen på växtbaserad mat kommer enligt honom själv till stor del tack vare tiden i USA.

“Idén växte fram främst när jag själv var i USA. Jag började äta mycket växtbaserat själv när jag var  där och upptäckte att det var svårt att få tillgång till nyttig mat till bra pris. Men jag kom även i kontakt med amerikanska bolag med det här konceptet som lyckats bra”, berättar han.

Vill expandera ut i Europa nästa år

Inspirationen kommer från företag som Farmer’s Fridge och Fresh Bowl. När Veat nu lanserar är det med ett antal matautomater i Stockholm, på platser som Åhlens City, A House, Nordeas huvudkontor i Stockholm och Söderhallarna. 

“Det viktigaste för oss har varit att ta fram en riktigt bra matprodukt. En bra meny, med hög kvalité på maten. Nu när vi rullar ut är fokus att samla insikter och data som behövs för att ta nästa steg och växla upp. Förstå vår kund, testa olika platser och optimera logistiken”, säger Andreas Karlsson.

Redan nu är däremot planen att ta konceptet vidare ut till andra europeiska storstäder under det kommande året.

Totalt har Veat tagit in 5 miljoner kronor i ett första skede och backas av it-entreprenören Hampus Jakobssons klimatinriktade riskkapitalfond Pale Blue Dot, som nu gör sin första svenska investering.

“Veat har potential att fundamentalt förändra grab ’n’ go-segmentet i Europas huvudstäder och driva på utvecklingen mot ett mer hållbart matsystem. Med sin innovativa affärsmodell sänker Veat trösklarna för människor att ta steget mot nyttigare och mer hållbara matvanor. Vi är glada över att vara med i ett tidigt skede och stötta Veat på resan att göra Europa lite grönare”, säger Hampus Jakobsson i ett pressmeddelande.

Andra investerare är finansmannen Robert Ahldin och ängelinvesteraren Erik Segerborg, liksom de två Berlinbaserade aktörerna Purple Orange och Shio Equity.

Skänker resterna till Stadsmissionen

Rätterna ska bestå av både sallader, smoothies, wraps och smårätter, men också större rätter som kan värmas upp på jobbet eller i hemmet. Maten lagar Veat i ett kök på Stora Essingen och körs sedan ut till automaterna på morgonen. Överbliven mat i automaterna skänker bolaget till Stadsmissionen. 

“Matsvinn är ett stort problem. Vår modell ger data i realtid över vad som säljs vilket gör att vi hela tiden kan optimera vår inventory och därmed också minska matsvinnet.”

Priserna på maten kommer att ligga på mellan 29-85 kronor enligt ett pressmeddelande. Vad som finns i automaterna baseras på vilka råvaror som är i säsong, liksom var själva automaten står placerad.

Läs fler artiklar
LÄS MER