Snabbväxande SaaS-bolagets vd: ”Personlig försäljning blir allt viktigare i en digital värld”

GetAcceptFörsäljning

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Svenska GetAccept skapar ett digitalt ekosystem för hela B2B-säljprocessen. Bolagets vd och grundare Samir Smajic tror att människa och maskin kommer behöva samarbeta betydligt tätare i framtiden.

Covid-19 har som bekant accelererat digitaliseringen. Det innebär också att företagens säljprocesser ser annorlunda ut. För scaleup-bolaget GetAccept har pandemin gett en kraftig boost i kundtillströmningen.

”Viruset har definitivt skakat om”, säger Samir Smajic. ”Folk är mer öppna för att testa nya saker nu, även i säljprocessen.”

Detta ställer också krav på att säljare har digital kunskap och en plattform som förstärker arbetet på bästa sätt. GetAccepts manifest är just detta: att främja personlig försäljning i en digital värld.

Läs mer om hur du kan skapa en mer personlig kundresa i B2B-försäljningen.

”Det handlar mycket om att vara lyhörd för hur kunden helst kommunicerar,” säger Samir Smajic.

"Om du ser att dina mail inte ens öppnas, kanske det är bättre att ta ett videomöte, chatta eller skicka via en annan plattform. Med hjälp av machine learning analyserar vi affären och använder datan för att poängsätta pågående affärer. På så sätt kan vi stötta säljaren genom att tipsa om alternativa vägar för att driva affären i hamn.”

Beteendeförändringar i snabb takt

GetAccepts produkt är ett slags ekosystem som bäddar in hela säljprocessen. I slutna digitala rum kan man samla all dokumentation och information, samtidigt som kommunikationen fortsätter via chatt, video, eller något annat sätt.

Samir Smajic menar att många företag fortfarande inte riktigt vet hur de ska digitalisera B2B-försäljningen.

”Första jabben var GDPR,” säger han. ”Sen kom covid-19 och skakade om med de digitala mötesverktygen. Svårigheten för många är att göra det digitala personligt, och det är där vi kan bidra med vår kunskap. Istället för fem olika system kan du samla allt i en tjänst.”

Pandemin ökade hastigheten, men utvecklingen mot en mer digital kundresa var redan i full gång.

”Du får komma ihåg att många av B2B-kunderna är millennials i dag – de vill ändå kunna sköta det mesta digitalt. Att signera avtal på papper är till exempel bara märkligt, nu när vi signerar allt annat i vardagen via Bank-ID.”  

Framtidens B2B-försäljning

Samir Smajics spaning för de kommande fem åren är föga förvånande en ökande digital mognad i B2B-försäljningen, som allt mer kommer att efterlikna den e-handel som sker direkt mot konsument.

”Jag tror vi kommer se betydligt mer självservice och webbshopsliknande miljöer framöver, med chattbotar som hjälper till och kopplar in en expert när det behövs. Jag tror också att den mänskliga dimensionen kommer bli allt viktigare, så vi får inte glömma bort att framgångsrik försäljning även kräver empati och lyssnande.”

Denna spaning gäller framförallt för enklare inköp, poängterar Samir Smajic.

”För en mer komplex typ av försäljning krävs det fler interaktioner och tyngre dokumentation. Då vill man in i en GetAccept-miljö.”

Digital B2B-försäljning med personliga preferenser? Läs mer här!

 

Läs mer